Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi så at det var ingen kutt i f.eks. virkemiddelapparatet til Innovasjon Norge i dette reviderte nasjonalbudsjettet. Når vi først er inne på regjeringens pengebrems, er det ikke på nye medisiner og behandlingsmetoder denne pengebremsen bør brukes. Med våre økonomiske muskler skal Norge ha en helsetjeneste i verdensklasse. Dessverre kan vi lese i den nye WAIT-rapporten, som ble lansert i går, at tilgangen til nye medisiner til norske pasienter går feil vei. For ti år siden var over halvparten av innovative medisiner tilgjengelig for norske pasienter, mens i dag er andelen redusert til litt over en tredjedel. Norske pasienter venter nå også lenger på å få tilgang til nye godkjente medisiner. I snitt er ventetiden 543 dager, noe som er en økning fra året før. Det som skulle gå opp, har gått ned, og det som skulle gå ned, har gått opp – på statsministerens vakt. Er statsministeren fornøyd med at færre nye medisiner er tilgjengelig med offentlig finansiering, og at norske pasienter venter stadig lenger på tilgang til nye medisiner?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
