Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg er glad for at statsministeren anerkjenner hvor viktig dette er for familiene og for samfunnet. Det er egentlig det samme spørsmålet som går igjen i de flestes liv: Hvordan får man kabalen livet til å gå opp rent praktisk, faktisk og økonomisk? I fjor varslet KS rutekutt og prisøkninger på kollektivtrafikken. I budsjettforhandlingene fikk vi på plass 620 mill. kr til 100 kr billigere månedskort. Interessen var enorm. Absolutt alle fylkeskommunene søkte. Det viser at folk vil reise kollektivt når politikken legger til rette for det, men det hjelper ikke at bussen er billigere hvis den ikke går. Skal bilen stå, må bussen faktisk gå. Er statsministeren enig i at billigere og bedre kollektivtrafikk er et godt grep for å sikre folks økonomi, klima og friheten i hverdagen, men også for å få ned prisveksten i samfunnet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
