Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Mahmoud Farahmand
Mahmoud Farahmand
Høyre·Telemark

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Utenriksministeren bekrefter altså at Norge under annen verdenskrig var okkupert av en fremmed makt, og at man ikke kunne endre regimet i dette landet med fredelige midler. Det er samme logikk som brukes av iranerne. Jeg vil også påpeke én ting: Når utenriksministeren sitter hos ICC og omtaler norsk-iranere som iranere, oppleves det som litt problematisk, for dette er altså norske statsborgere som bor i Norge. De er ikke atskilt fra resten av dette samfunnet. Som jeg sa: Begge disse folkene, både nordmenn da og iranere nå, opplever at de lever under regimer som de ikke kan endre selv. Og så må jeg fortsette: Regimet i Iran er undertrykkende og bruker alle muligheter de har til å spre propaganda. Utenriksministerens uttalelser fra ICC spres aktivt av regimevennlige medier og i kontoer på sosiale medier i Iran, som et bevis på at Norge tar avstand fra diasporaens kamp mot regimet. Er utenriksministeren komfortabel med at hans ord brukes som propaganda av det samme regimet som dreper iranere på gaten?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat