Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg er klar over at det er revidert budsjett, og hele poenget med å revidere er jo nettopp å endre det som har endret seg siden vi vedtok budsjettet i desember. Hvis det er sånn at regjeringen var fornøyd med sykehusbudsjettet man vedtok i desember, og syntes det var passelig trygg økonomisk styring, og passelig til at sykehusene fikk gjort sin jobb, bør man også oppjustere budsjettet med prisveksten. Hvis ikke er det et reelt kutt. Sykehusene er jo ikke som butikker, som kan øke prisen på varene sine når prisen på deres egne innsatsfaktorer går opp. Dem er det vi i Stortinget som har bestemt gjennom både innsatsstyrt finansiering, egenandeler og annet. Så mitt spørsmål er: Når bandasjer, skittentøyskurver, laken og helsefagarbeidere blir dyrere, og rammen ikke øker, hvor er det sykehusene skal kutte? Jeg tror det er mange som ikke kjenner seg igjen i fortellingen om at det er noe å kutte. På sykehuset i Stavanger har de hatt et overforbruk på 60 mill. kr bare i april, og det er før prisene er forventet å øke enda mer ut året.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
