Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Marie Sneve Martinussen
Marie Sneve Martinussen
Rødt·Akershus

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg kan jo allerede spoile at dette kommer til å være en av de tingene som Rødt kommer til å være opptatt av når vi skal forhandle fram et forlik om revidert, nettopp fordi vi ikke godtar verken skjulte eller åpne kutt i velferden vår. Et annet tema som er viktig for oss, er ytelsene. Jeg la merke til at statsministeren var fornøyd med trygdeoppgjøret i runden med Listhaug her tidligere, 4,9 pst. er jo mange prosent. Problemet er at det ikke er så mange kroner og øre når du er minstepensjonist. Hvis du har en inntekt på 300 000 kr i året, som faktisk er litt mer enn det mange minstepensjonister har, er det snakk om en tusenlapp ekstra i måneden. Effekten med prosentvis vekst i pensjonene har vi hatt lenge, og det har ført til en økt forskjell mellom pensjonister. I lønnssystemet prioriterer ofte LO kronetillegg for dem med lavest inntekt, for å sikre at de lavest lønte arbeidsfolkene faktisk ikke blir hengende etter, mens i pensjonsoppgjøret er det ingen kronetillegg, heller ikke for minstepensjonistene. Er statsministeren enig i at det trengs et kronetillegg for de laveste ytelsene?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Marie Sneve Martinussen (Rødt) — Replikk · 20. mai 2026 — OverStortinget