Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det som er litt morsomt, er at i desember sier Arbeiderpartiet at det ikke er nødvendig å øke ytelsene før trygdeoppgjøret, men at man skal vente til trygdeoppgjøret, og når trygdeoppgjøret kommer, sier Arbeiderpartiet at det passer ikke helt å gjøre det i mai. Så mitt spørsmål blir: Når skal vi diskutere de laveste ytelsene? For, ja, én krone mer til minstepensjonistene er lønnsvekst, men hva får du for en krone i dag? Det er det som er spørsmålet. Jeg er helt enig i, etter den duellen som statsministeren hadde med Listhaug i sted, at med FrPs politikk ville det vært enda verre. Det er jeg helt enig i. Likevel er det helt sant at de siste tiårene har andelen pensjonister som lever under fattigdomsgrensen, økt. Det må vi på venstresiden være bekymret for, det må vi være opptatt av, og vi må se at her trengs det noen nye grep som treffer spesielt dem med de laveste ytelsene. Mens arbeidsfolk de siste årene har fått 100 000 kr mer i kroner og øre, har inntektsøkningen for en minstepensjonist vært på ca. 30 000 kr i året. Dette er jo folk som skal kjøpe stort sett de samme tingene. Det en nedre grense for hvor lite mat man kan ha, så er Arbeiderpartiet villig til å diskutere dette også i mai og juni?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
