Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Det er mye jeg kunne kommentert på i denne saken. Altinget skriver i dag at Nkom ikke vil bekrefte at et eventuelt vedtak vil få utsatt ikrafttredelse mens en klage fra Stø blir behandlet. Det er på tross av at digitaliseringsministeren i et svar på et skriftlig spørsmål sier at BankID ikke skal miste sin klassifisering over natten, og at dette skal vurderes lenge, og dermed gis det anledning til å fikse det som noen mener er et avvik. Jeg mener strengt tatt, hvis en leser forskriften, at det ikke er et avvik. Når det åpenbart framstår som at Nkom har en annen tilnærming enn ministeren, og ikke ser ut til å forholde seg til fakta, er det naturlig å spørre: Hvem er det som bestemmer? Er det ministeren og regjeringen, eller er det Nkom? Kan statsråden garantere at et eventuelt vedtak om nedgradering av BankID gis oppsettende virkning mens klagen behandles i regjeringen, slik at ikke viktige samfunnsinteresser settes i spill uten at dette er nøye gjennomtenkt og regjeringen har vurdert saken fra alle sider?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat