Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi, Jon Engen-Helgheim, Hilde Grande og Bengt Rune Strifeldt om videreføring av pilotordning for politiutdanning i Alta (Innst. 249 S (2025–2026), jf. Dokument 8:84 S (2025–2026))
Innlegget
Folk skal ha tillit til at politiet løser samfunnsoppdraget og kommer raskt når det er behov – ikke bare i storbyene, men i hele landet. Arbeiderparti-regjeringen har for lenge vært så opptatt av å se bakover og kritisere Fremskrittspartiet i regjering for sju år siden at de ikke har sett framover og planlagt godt nok. Da er det lett å snuble. Det har nå blitt et stort behov for flere utdannede politifolk. Bemanningstallene viser at vi nå er langt under to politi per tusen innbygger, og nye oppgaver som vakthold og sikring tar store deler av politiressursene. Derfor må det utdannes flere kompetente tjenestemenn raskt. I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er det viktigere enn på lenge at vi har et sterkt politi med god tilstedeværelse i hele Norge. Boplikten i politiet ble gradvis avviklet fram til begynnelsen av 2000-tallet, som en del av moderniseringen av politiet, med bl.a. større vekt på valgfrihet og fleksibilitet for ansatte. Ingen ønsker å gå tilbake til boplikt, og derfor må man gjøre noe annet for å få politiyrket mer attraktivt. Å etablere en fast desentralisert politiutdanning i Alta kan være et stort skritt i riktig retning, og så langt har pilotordningen vist seg å være en suksess. Målet er å utdanne et politi som kjenner menneskene, avstandene, næringslivet og de lokale utfordringene, slik at man står langt bedre rustet til å skape trygghet og tillit i befolkningen i Finnmark. Dette handler også om å legge til rette for dem som ønsker å bli politi, men som har familie, barn og etablerte liv i nord. For dem kan det være svært vanskelig å flytte til Oslo, Stavern eller Bodø i tre år for å gjennomføre utdanningen. Med tilbudet i Alta åpner man døren for søkere som ellers ikke ville hatt mulighet til å ta politiutdanning. Det styrker rekrutteringen, og det styrker beredskapen. Det er også viktig at praksisperioden gjennomføres i Finnmark og Nord-Norge. Det gir studentene erfaring med og tilknytning til de forholdene de faktisk skal arbeide under. Fremskrittspartiet mener det er for tidlig å evaluere ordningen etter kun ett år, slik regjeringen først ønsket. For å få et reelt og faglig godt grunnlag for å vurdere en framtidig desentralisert politiutdanning må ordningen få virke over tid og ha minst ett kull som går alle de tre årene i en grunnutdanning. Jeg vil fremme forslag i neste innlegg.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat