Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 21. mai 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Edvard Askjer, Bent-Joacim Bentzen, Anette Carnarius Elseth og Mari Holm Lønseth om sikkerhet for et nasjonalt avhopperprogram (Innst. 253 S (2025–2026), jf. Dokument 8:95 S (2025–2026))
Innlegget
Enkelte ting mener regjeringen det bare er betimelig at vi tar kostnaden for. Det gjelder åpenbart ikke for Stortingets flertall, og heller ikke i særlig denne saken, virker det som. Det er litt rart, og jeg lurer på: Mener statsråden at det er rimelig at dette skal være en kommunal kostnad til en innbygger som kanskje ikke engang er bosatt i den kommunen? Eller bør dette være en nasjonal oppgave?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat