Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))
Innlegget
Aleksander Stokkebø (H) [16:26:33] (ordfører for saken): Jeg vil takke for samarbeidet i komiteen, vise til komiteens felles merknad og ellers redegjøre for Høyres syn. Høyres mål er lave strømpriser, ren kraft til industrien og kostnadseffektive utslippskutt. Derfor er jeg glad for gjennomslagene våre for mer fart på nettutbyggingen og mer fornybar energi, og derfor er jeg glad for at vi nylig stoppet Arbeiderpartiets skattesjokk for småkraften, nettopp fordi mer norsk vannkraft er en viktig del av løsningen. Selv om fornybar kraft gir resultater raskest her og nå, er ikke det et argument mot kjernekraft eller mot å planlegge for framtiden. Høyre er opptatt av langsiktighet og at vi ikke bør legge alle eggene i én kurv. For å nå målene våre trenger vi mye energi fra ulike kilder, og tiden for å oppkonstruere konflikt mellom dem må være forbi. Når vi vet at kjernekraft er en energikilde som er uovertruffent arealeffektiv, naturvennlig og stabil, gir det ingen mening å utelukke det politisk. Høyre foreslår ikke å starte kjernekraftverk i morgen. I tråd med kjernekraftutvalgets rapport vil vi få på plass kompetanse, kapasitet og regulatoriske rammer. Vi ønsker en kunnskapsbasert, grundig og ansvarlig prosess videre, men prosessen bør startes og drives framover, ikke treneres. At det tar tid å bygge veien, er et argument for faktisk å stake ut kursen og komme i gang, ikke for å la være. Alle Høyres forslag i denne saken handler om nettopp det. Høyre ønsker å tilrettelegge for at private kan finansiere og bygge ut kjernekraft i Norge, med tre tydelige forbehold. For det første må ikke muligheten for kjernekraft i framtiden bli en sovepute for å bygge mer fornybar kraft og nett i dag, hvor tempoet må betydelig opp. For det andre er det ikke aktuelt med statlige subsidier eller eierskap. For det tredje kompromisser vi ikke en tomme når det gjelder sikkerhet. Det er ikke aktuelt å godkjenne et eneste kjernekraftverk uten at betryggende løsninger for sikkerhet og avfallshåndtering er på plass. Vi er en stolt industrinasjon med prosjekt- og ingeniørkompetanse i verdensklasse. Selvsagt kan vi klare dette, så la oss nå gi Norge reelle strategiske valgmuligheter for framtiden og åpne for kjernekraft og sette i gang. Med det tar jeg opp de forslagene Høyre har alene og sammen med andre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat