Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))
Innlegget
I 2022 uttalte energiministeren: «På kjernekraftsiden ser jeg ikke at vi har noen industrielle muligheter». Nå vet vi at flere verft seriøst vurderer kjernekraft, og at Aker Solutions akkurat har inngått samarbeid med Rolls-Royce om utvikling av små og modulære reaktorer, SMR. I 2023 var statsråden igjen skråsikker på banen og sa: «Kjernekraft passer dårlig inn i det norske kraftsystemet». Nå har kjernekraftutvalget selv dementert statsrådens påstand og slått fast: «Kjernekraft passer godt inn i den norske kraftmiksen». Mener statsråden fortsatt at det ikke er industrielle muligheter for norske aktører innen kjernekraft, og at kjernekraft passer dårlig inn i det norske kraftsystemet, eller innrømmer han at disse uttalelsene i dag står seg nokså dårlig?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat