Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))
Innlegget
Ettertiden har vist at det finnes industrielle muligheter, og at kjernekraft passet godt inn i det norske kraftsystemet, på tross av statsrådens tidligere uttalelser. Høyre har fra dag én sagt klart og tydelig sagt at en stortingsmelding er det riktige neste steg etter kjernekraftutvalgets rapport. Det har vi også fremmet forslag om i Stortinget, og vi mener at det er bra at Aasland, som lenge ikke ville ha et kjernekraftutvalg engang, nå også er med på en stortingsmelding. Samtidig er vi – gitt ministerens historikk som kjernekraftmotstander og enkelte av partienes uttalelser her i salen i dag – bekymret for at intensjonen fra enkelte faktisk ikke er å åpent vurdere kjernekraft, men å utsette saken mest mulig. Det vil jeg gi statsråden muligheten til å avkrefte. Spørsmålet mitt er: Hva mener statsråden selv og regjeringen om kjernekraft i Norge, og vil han bidra til at stortingsmeldingen har høy prioritet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat