Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Aleksander Stokkebø
Aleksander Stokkebø
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))

Innlegget

For det første er det positivt at man er enig om en stortingsmelding. Til det vil jeg si velkommen etter. Høyre har fra dag én sagt klart og tydelig fra om at en stortingsmelding er et riktig neste steg etter kjernekraftutvalgets rapport. Det har vi også fremmet forslag om i Stortinget, fordi vi ønsker en kunnskapsbasert og ansvarlig prosess videre. Alle forslagene våre i denne saken handler om nettopp det. Vi stiller samtidig spørsmål til hva partiene på venstresiden egentlig er enige om her, for de peker ikke på hva man ønsker å oppnå med meldingen. Mens Høyre mener den bør inneholde en nasjonal plan for hvordan vi skal legge til rette, er jeg bekymret for at intensjonen til enkelte av partiene på venstresiden kun er trenering. Vi ser jo fra SVs side at motivasjonen kun er å stoppe Høyre – ikke faktisk å vurdere kjernekraft. Jeg er bekymret for den situasjonen Norge er i, der det knapt bygges ny kraft. Jeg er bekymret for at regjeringens manglende retning og gjennomføringsevne, som vi allerede ser på fornybarfeltet, også skal forplante seg til kjernekraften. SV har sagt mye i denne debatten som er litt underlig, for det første at vi ikke har kompetanse på kjernekraft. La oss da se oss rundt. Vi har Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet. Vi har tunge forskningsmiljøer ved flere universiteter. Vi har IFEs forskning på nukleær sikkerhet. Vi har Norsk nukleær dekommisjonering, som jobber med trygge løsninger for lagring av avfallet. Vi har sikkerhetsmiljøer og ingeniørmiljøer med kompetanse i verdensklasse. Vi har et Aker Solutions som inngår samarbeid med Rolls-Royce om utvikling av SMR, for å nevne noe. Kompetanse – ja visst har vi det! I motsetning til hva SV påstår, tror heller ikke Høyre at kjernekraft er som en pølsebod. Det er en kjent sak at SV liker byråkrati, men jeg kan betrygge alle landets pølsemakere med at de aldri vil måtte søke konsesjon etter atomenergiloven. Kjernekraftreguleringene vil selvsagt være i en helt annen liga. SV snakker om uansvarlighet, men la oss se på hva Høyre foreslår. Vi foreslår å utarbeide en stortingsmelding, klargjøre hvordan ansvaret for kjernekraft skal organiseres i offentlig forvaltning, styrke nasjonal kompetanse, utrede løsninger for håndtering av avfall og gå i dialog med nordiske naboland. Å kalle det uansvarlig faller på sin egen urimelighet. Det som er uansvarlig, er SVs ønske om å trenere og ikke ta på alvor det store behovet vi i årene som kommer, vil ha for fornybar og naturvennlig kraft. Høyre mener det nå er på tide å stake ut en retning og legge til rette for kjernekraft i Norge.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat