Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum om beredskapslagring av diesel og flybensin (Innst. 295 S (2025–2026), jf. Dokument 8:178 S (2025–2026))
Innlegget
Da de norske kravene til 20 dagers beredskapslagring ble vedtatt, var situasjonen en helt annen. Den gangen hadde Esso et raffineri som produserte store mengder diesel og drivstoff til fly, og beredskapslagrene var kalibrert for fredstid. Nå står vi i den mest alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen siden andre verdenskrig, med økende spenning. Allerede i lys av fullskalainvasjonen av Ukraina i 2022 burde regjeringen startet arbeidet med økt beredskapslagring, men det ble dessverre ikke gjort. I dag må vi importere store deler av flydrivstoffet og dieselen, noe som gir Norge en rekke sårbarheter. Krisen vi står overfor nå, er alvorlig og kan eskalere fort. Høyre mener derfor at vi nå må bruke tiden godt til å forberede oss på hva som kan komme om krisen forverres, og ikke minst forberede oss på framtidige kriser. Med bare 20 dagers lagerkapasitet er det åpenbart behov for å styrke beredskapen knyttet til egen produksjon og drivstofflagre for norske behov og få redusert sårbarhetene. Derfor er jeg glad for at det blir flertall for nettopp det, selv om Høyre skulle sett et enda tydeligere og mer forpliktende vedtak. Høyre mener det er for sent å bare utrede beredskapsbehovet. Arbeidet med å styrke lagerkapasiteten bør igangsettes umiddelbart, i tett og forutsigbart samarbeid med næringslivet. Samtidig må gjennomføringen skje sånn at man i størst mulig grad unngår et ytterligere sterkt press på drivstoffprisene i landet. Jeg er også glad for at Høyre får gjennomslag for at regjeringen skal gå i dialog med våre nærmeste naboland, f.eks. i Norden og Storbritannia, om mulighetene for tettere samarbeid. Her bør potensialet være stort for både økt beredskap og kostnadseffektive løsninger. Avslutningsvis vil jeg takke alle partiene som har bidratt til at vi på Stortinget finner sammen i denne saken, for når alt kommer til alt, er landets trygghet og beredskap tross alt vår viktigste oppgave.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat