Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Midlertidig endring av alkoholloven (unntak fra maksimaltiden for skjenking under fotball-VM for herrer 2026) (Innst. 296 L (2025–2026), jf. Prop. 88 L (2025–2026))
Innlegget
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta ordet i denne saken, men det er jo egentlig en veldig god sak. I motsetning til min gode partikollega Eilertsen husker jeg veldig godt den gangen for 28 år siden. Da satt jeg i bilen gjennom Vestfold, og så scoret Rekdal. Jeg tror at hele E18 stoppet opp. Det var tuting, og det var blinking med lys. Folk gikk ut på veien og sto og jublet på E18. Det var en euforisk stemning, og jeg husker nesten nøyaktig hvor det var på E18. Jeg synes dette er en gladsak. Det er en gladsak for pub- og kulturinteresserte, det er en gladsak for fotballinteresserte. Jeg er også veldig glad for at Fremskrittspartiet satte denne saken på dagsordenen, selv om Fremskrittspartiet gjerne skulle hatt en mye mer liberal og bedre alkoholpolitikk. Nå har ikke jeg fulgt med i mediene i løpet av dagen, men så vidt jeg vet, får vi vel vite hvem som skal reise til VM, disse 26 spillerne. Jeg gleder meg veldig til å se hvem som får den muligheten til å reise. Vi vet selvfølgelig at Haaland skal reise, Ødegaard, Nusa og disse, så jeg gleder meg. Jeg ser ikke på veldig mange fotballkamper, men jeg ser ofte på veldig gode fotballkamper. I FrP er vi ikke så opptatt av datoer og klokkeslett, som bl.a. representanten fra Rødt var så veldig opptatt av. Vi er ikke opptatt av å problematisere dette, men jeg skjønner jo at noen gjør det. Det er derfor FrP er FrP. Fremskrittspartiet er for en mer liberal holdning til alkohol. Ja, alkohol kan misbrukes, men det gjøres uansett. Alkohol er en lovlig og tilgjengelig vare, og misbruk styres ikke av klokkeslett. Fotball og en øl er en fantastisk kultur, og det gir et samhold. I England ser vi jo at hele familien går på fotballpub før kampen og hele familien går på fotballpub etter kampen. Det er ikke sikkert det er den kulturen vi ønsker å innføre, men jeg synes det er fantastisk å se. Det er et samhold, og det er en god kultur. Å kunne feire fotball sammen med venner og supportere er et godt samhold. Vold, trafikkulykker og rusmisbruk kan ikke fotball-VM og det norske landslaget ta ansvar for. Det må den enkelte ta ansvar for. Jeg tror det vil være attraktivt for dem som har sommerjobb på pub, å kunne stå bak disken og servere øl under fotballkampene til Norge og være med på den jubelen. La oss ikke problematisere det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat