Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi, Jon Engen-Helgheim, Hilde Grande og Bengt Rune Strifeldt om videreføring av pilotordning for politiutdanning i Alta (Innst. 249 S (2025–2026), jf. Dokument 8:84 S (2025–2026))
Innlegget
Senterpartiet mener at politiutdanningen i Alta, som er et ektefødt resultat av Senterpartiets arbeid i regjering, er et viktig og framtidsrettet tiltak for å styrke politiberedskapen i Nord-Norge. Vi står i en tid med økt sikkerhetspolitisk uro, og behovet for et sterkt og tilstedeværende politi i nord har aldri vært viktigere. Derfor var Senterpartiet noe overrasket over regjeringens signaler i vinter om at det ikke var tenkt å ta opp nye studenter kommende studieår. Etter reaksjoner på dette kom regjeringen imidlertid på bedre tanker, slik at det blir tatt inn et nytt kull studenter i august i år. Det er bra. Tilbakemeldingen fra politimesteren i Finnmark, de ansatte ved Politihøgskolen og ikke minst studentene tilsier at man har behov for dette tilbudet permanent. Senterpartiet er enig i dette og fremmer derfor forslag for å sikre forutsigbarhet, både for studenter, ansatte og politiets rekrutteringsbehov. I flere år har Finnmark politidistrikt hatt store utfordringer med å rekruttere og beholde ansatte. Dette gjelder særlig personell med lokal tilknytning og samisk språk- og kulturkompetanse. Nettopp derfor er den desentraliserte politiutdanningen i Alta så viktig. På samme måte som man etablerte lærerutdanning og sykepleierutdanning der man trengte flere lærere og sykepleiere, er det klokt å gjøre det i justissektoren. For Senterpartiets del er dette en tilnærming og et tilbud som bør utvides til også andre steder i landet. De foreløpige erfaringene med pilotprosjektet er svært gode. Søkertallene viser stor interesse, og ordningen bidrar til å utdanne politifolk som kjenner landsdelen, menneskene og de særlige utfordringene i nord. Senterpartiet mener derfor at vi ikke bør vente helt til 2028 før vi tar stilling til framtiden til utdanningen. Ansatte og studenter trenger forutsigbarhet. Derfor foreslår vi at politiutdanningen i Alta videreføres som et permanent utdanningstilbud etter pilotperioden, og at opptaket av nye studenter fortsetter uten opphold fram til dette er på plass. Vi mener som nevnt også at tilbudet i Alta bør videreutvikles. Det handler ikke bare om flere studieplasser på bachelorutdanningen, men også mye om nye nett- og samlingsbaserte tilbud for politiansatte, sivilt ansatte og andre som samarbeider med politiet i det kriminalitetsforebyggende arbeidet. Dette vil styrke fagmiljøet i Alta og bidra til å møte kompetansebehovet i hele Nord-Norge. Derfor ønsker Senterpartiet å gjøre politiutdanningen i Alta permanent og videreutvikle den for framtiden. Jeg tar med dette opp Senterpartiets forslag i saken og opplyser om at vi subsidiært vil stemme for forslag nr. 1 i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat