Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakRepresentantforslag frå stortingsrepresentantane Bård Hoksrud, Trond Helleland, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Erling Sande, Remi Sølvberg, Marius Langballe Dalin, Jørgen H. Kristiansen og Grunde Almeland om å sikre det regionale flytilbodet på FOT-rutenettet i Sør-Noreg (Dokument 8:291 S (2025–2026))
Innlegget
Det ble sagt at Arbeiderpartiet mener alvor. Ja, det er nettopp derfor resten av Stortinget står opp mot Arbeiderpartiets alvor, når man til de grader viser at man ikke forstår nødvendigheten av flytilbudet ute i distriktene, når man ikke forstår at dette faktisk er kollektivtilbudet vårt. Man er så koblet opp mot at det er noen tomme seter. Ja, sannelig går det noen tog og busser i Bodø og rundt omkring ellers i landet som har tomme seter. Det er en nødvendighet at man faktisk har noen tomme seter også, hvis man skal ha noe å tilby dem som plutselig har behov for et sete. Hvis man skal bruke det argumentet og legge slik tenking til grunn, blir det lite kollektivtilbud rundt omkring i Norges land. Jeg vil si det sånn at det må være sterk vrangvilje hvis man ikke forstår forslaget til vedtak her. Da er det sterk vrangvilje. Det er nettopp det som har vært utgangspunktet for at man i Nord-Norge allerede blir kontaktet av næringsliv og folk. Man har oppfattet signalet fra regjeringen om at man ikke skal bruke mer penger, man skal ikke ha en større ramme. Når man da vet at kostnadene har gått til værs, skal man være mindre begavet hvis man ikke skjønner at det kommer til å gjøre noe med tilbudet. Det er det som gjør at vi nå sier at tilbudet må være som det er. Fra min side er det iallfall tindrende klart at det selvfølgelig må mer penger inn i systemet. Undertegnede har de seneste to–tre ukene stilt to spørsmål til statsråden om tilbudet i Nordland og en setekapasitet som til tider er sprengt og gjør at det er vanskelig å reise. Da er det blitt sånn at det er enkelt sagt: Ja, vi er faktisk villige til å betale noen kroner mer for det også, men det er fordi man ikke er i stand til å få på plass et beboerbevis. Det gjorde Nordland fylkeskommune kjapt da gratis ferje kom på plass, for at man skulle sørge for at de som var avhengige av å komme seg på jobb, faktisk ble prioritert, men dette klarer man ikke. Man klarer ikke å få det på plass. Da har jeg problemer med å se det på noen annen måte enn at det rett og slett er vrangvilje fra Arbeiderpartiet og regjeringa med hensyn til å legge til rette for at man har et godt kollektivtilbud i distriktene. Det er årsaken til at samlet storting nå står opp mot regjeringen og Arbeiderpartiet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat