Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Lars Haltbrekken om ny modell for utjevning av nettleie (Innst. 285 S (2025–2026), jf. Dokument 8:171 S (2025–2026))

Innlegget

Her forleden vedtok et bredt sammensatt storting en rekke forslag som sikrer raskere nettutbygging og en mer effektiv utnyttelse av eksisterende nett, men da bør vi også stille oss spørsmål om hvorvidt dagens modell for finansiering av strømnettet er god og rettferdig nok. Det har jo SV allerede gjort i dette forslaget. I dag finansieres strømnettet i hovedsak gjennom nettleien, som betales av folk og bedrifter, men det er store geografiske forskjeller i hvilken nettleie folk betaler, ut fra hvor i landet man bor, som man allerede har vært inne på her. Hvis man f.eks. bor i Modalen i Vestland, betaler man gjerne fire ganger høyere nettleie enn dem som bor i Oslo. Prisen på nettleien skyldes jo ikke noe brukeren selv har noen kontroll over, men heller om man f.eks. bor i et område med en krevende topografi eller i et område hvor det gjøres store investeringer i nettet framover. Elektrisk kraft er et nødvendighetsgode, og da kan vi ikke ha et system hvor enkeltpersoner blir sittende igjen med en uforholdsmessig stor del av regningen for en utvikling som er både politisk vedtatt og nasjonalt ønsket. Derfor mener Miljøpartiet De Grønne, sammen med flere partier, at vi trenger en mer rettferdig modell, en modell der nettleien utjevnes slik at forskjeller mellom regioner reduseres. Det tror jeg også er viktig for å gjøre det forutsigbart over tid, slik at man ikke er avhengig av årlige bevilgninger som kan variere. Jeg vil takke SV for forslaget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat