Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))
Innlegget
2025 var det varmeste året som noensinne er målt. Klimaendringene, de er her nå. Det koster allerede milliarder i hus, arbeidsplasser, kroner og menneskeliv. Imperial College London anslår at 16 500 mennesker i Europa døde på grunn av økt hete bare i fjor. Hovedårsaken til klimaendringene er og forblir brenning av kull, olje og gass. Det er ikke ofte jeg blir sur når jeg står på denne talerstolen, men denne debatten gjør meg så oppgitt, for når liv ødelegges av ekstremvær, skjer det ikke fordi det ikke finnes alternativer, men fordi vi ikke gidder å ta dem i bruk. Og det finnes ingen land som har bedre forutsetninger for å kutte klimautslipp enn det Norge har. Norge er et prakteksempel på at det er mulig å drifte et kraftsystem uten fossil energi, og på at elektriske biler, båter og anleggsmaskiner fungerer. Vi mangler ikke de tekniske løsningene på klimakrisen, men vi mangler politikere med mot og vett til å gidde å gjøre noe med det. Jeg mener at det er sprøtt å fortsette å lete etter enda mer olje og gass når klimamålene ikke er mulige å nå hvis vi skal brenne den gassen og oljen som vi allerede har funnet. Klimakrisen fører allerede til ressursmangel, sykdomsspredning og store flyktningstrømmer. Faktisk må en person flykte fra hjemmet sitt på grunn av klimaendringene hvert eneste sekund. Likevel vil forslagsstillerne i Fremskrittspartiet og Høyre lete etter enda mer, og attpåtil i den mest sårbare naturen vi har. Fremskrittspartiet har sagt det allerede i debatten, at verden trenger mer olje og gass i lys av energikrisen. Felles for Fremskrittspartiet og altfor mange andre partier i denne salen er at de later som de vet bedre enn sjefen for Det internasjonale energibyrået, som nylig sa til The Guardian at å åpne nye oljefelt ikke vil gjøre noen ting for å løse energikrisen eller senke prisen på olje. Løsningen, sier han, er å satse stort på alternativene – sol, vind og vann. EU skal være fossilfritt innen 2050, og innen 2040 skal de ha kuttet 90 pst. av utslippene sine. Resten av verden investerer dobbelt så mye i fornybar energi som de investerer i fossil energi, mens her hjemme i Norge investerer vi seks ganger mer i vår fossilindustri enn i all annen industri til sammen. Med all respekt: Det gir ingen mening. Norge tviholder på en næring som resten av verden jobber på spreng for å bli kvitt. Derfor er jeg glad for at det er blitt et bredt flertall mot Fremskrittspartiets forslag. Men helt alvorlig: Det haster at resten av partiene i norsk offentlighet kommer seg ut av oljetåken og blir med på Miljøpartiet De Grønnes forslag for en mer klima- og naturvennlig vind- og solpolitikk.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat