Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))

Innlegget

I representanten Sivertsens innlegg klarte han først å si at han var redd for at oljenæringen ikke turte å si det de mente. Så var det verftene som ikke turte å si det de mente, og så var det MDG som var «klimafanatikere». Jeg tror ærlig talt at verftene og oljeindustrien faktisk bare er uenig med representanten. Jeg sier ikke det bare for å være reklameagent, verken for verftsindustrien eller for oljenæringen, nødvendigvis, men jeg tror man må komme til en erkjennelse av at når man ber om politikk som verken verftsindustrien eller oljenæringen ber om, er det kanskje bare FrP som, som vanlig, har landet på feil konklusjon. Alle partier i Norge er for å forsyne Europa med den gassen de trenger, i den sikkerhetspolitisk krevende situasjonen man står i nå, men det vi diskuterer her, er jo investeringer på sokkelen mange tiår fram i tid. Når vi vet at Europa setter seg ambisiøse klimamål – og de har nådd hvert eneste klimamål de har satt seg til nå – er det ingen grunn til at vi, som selger 99 pst. av gassen vår og godt over 70 pst. av oljen vår til Europa, skal tenke at vi ikke skal omstille oss i takt med den omstillingen som uansett skjer. Jeg er genuint bekymret for at vi blir sittende igjen på perrongen når resten av verden omstiller seg, istedenfor å ta lederskap i den omstillingen. Det finnes ingen land som har bedre forutsetninger for å kutte egne utslipp og for å bytte ut vår fossilindustri med fornybare energikilder i stedet. Vi har rike naturressurser, vi har lang kompetanse fra en lang oljealder, og vi har noen av de klokeste folkene i verden. Jeg er, helt ærlig, skuffet over hvor pessimistisk samtlige av de største partiene i Norge er, på vegne av Norges evne til å omstille seg. Jeg håper at videre diskusjoner om framtiden på norsk sokkel handler – faktisk – om å avvikle for å utvikle andre næringer, som sårt trenger at vi bruker litt mer tid på å diskutere dem i denne salen, og litt mindre tid på hvordan vi kan hjelpe den rikeste og mektigste næringen i Norge med enda mer skattelettelser, som Fremskrittspartiet foreslår.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat