Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))

Innlegget

Representanten Sivertsen sa at vi drev med eventyrfortellinger. Verftsindustrien ber om nye oppdrag i havvind, ikke først og fremst nye oppdrag i oljenæringen. Det er Fremskrittspartiet imot. EU har lyst til å fase ut fossile brensler innen 2050. FrP tror tydeligvis ikke på det. IAEA-sjefen mener at å satse på flere olje- og gassfelt nå ikke kommer til å løse energikrisen. Det er tydeligvis også representanten Sivertsen uenig i. Statistisk sentralbyrå, Klimautvalget 2050 og Statsforvalteren i Rogaland og i Vestland har alle vært enige om at det som er lurt, er å lage en utfasingsplan eller iallfall en plan for sluttfasen av norsk olje- og gassnæring. Det er tydeligvis også Fremskrittspartiet imot. Selv Aker BP-sjefen sa at oljeskattepakken fra 2020 ble for dyr, og at den ikke nødvendigvis var klok politikk. Da lurer jeg på: Hva er det alle disse forstår, som Fremskrittspartiet ikke forstår? Eller hva er det Fremskrittspartiet forstår, som resten av disse ikke forstår? Jeg mener at når klimakrisen er på sitt aller hissigste, trenger vi politikk som gjør oss mindre avhengig av fossile brensler, ikke mer, som Fremskrittspartiet legger opp til.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat