Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))

Innlegget

Kjernekraftutvalget leverte nylig en grundig rapport om mulighetene for å etablere kjernekraft i Norge. Rapporten konkluderer med at kjernekraft er trygt, gitt omfattende sikkerhetstiltak, og at kjernekraft kan passe godt inn i den norske energimiksen. Men utvalget konkluderte også med noe som er blitt godt belyst allerede: at kjernekraft er dyrt. Det vil kreve mye offentlige midler å koble det på nettet, og det tar lang tid å bygge ut. Erfaringene fra Europa viser noenlunde det samme: Kjernekraft er viktig for energisikkerheten, og det bidrar til å kutte utslipp, men det bygges i stor grad med tung statlig involvering og betydelig økonomisk risiko for fellesskapet. MDG støtter kjernekraft i Norge, for vi trenger all den grønne kraften vi kan få om vi skal klare å erstatte kull, olje og gass. Men det betyr ikke at vi kommer til å stemme for Fremskrittspartiets forslag om å etablere en helt ny kjernekraftindustri i Norge gjennom et representantforslag på Stortinget. Når man hører på Fremskrittspartiet i denne debatten, kan det nesten virke som at det å sette opp et par kjernekraftverk i Norge er en rask løsning på et akutt problem. Det er det ikke. Kjernekraft kan være en del av den europeiske, og gjerne også den norske, energimiksen på lang sikt, men det hjelper oss ikke med å dekke kraftbehovet i Norge på kort sikt når vi styrer mot kraftunderskudd i Norge de neste årene. Skal vi lykkes med etablering av kjernekraft i Norge, som jeg også gjerne vil, så nytter det ikke med hopp-og-sprett-politikk eller en slags forslagsbonanza fra Fremskrittspartiet i Stortinget. Da må vi heller gå sammen om en politikk som kan stå seg over tid. Derfor er jeg veldig glad for at de rød-grønne partiene har funnet sammen om en stortingsmelding for kjernekraft i Norge, og at regjeringen har blitt med på å starte opp arbeidet. Det tror jeg er klokt, og jeg tror det er en smartere måte å angripe dette spørsmålet på enn en haug med superspesifikke forslag som vi ikke vet konsekvensene av. Jeg anbefaler med dette komiteens tilråding.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Frøya Skjold Sjursæther (Miljøpartiet De Grønne) — Innlegg · 21. mai 2026 — OverStortinget