Innlegg · 21. mai 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i energiloven (utnyttelse av overskuddsvarme og krav til automatiske styringssystemer) (Innst. 277 L (2025–2026), jf. Prop. 45 L (2025–2026))

Innlegget

Grunde Almeland (V) [14:47:03] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke komiteen for et godt samarbeid om denne saken. Det er en enstemmig komité som stiller seg bak de lovendringene vi her skal gjøre. Det er endringer som i all hovedsak handler om å legge til rette for bedre utnyttelse av overskuddsvarme, i tillegg til en rekke grep for mer energieffektivisering. De fleste endringene vi gjør, er av mer teknisk art, men i en tid der vi både trenger mer kraft og også trenger at den kraften vi har, brukes mer effektivt, er det positivt at vi klarer å få gjort disse endringene, og at vi står sammen om det. Det er også verdt å merke seg at det er et mindretall som har noen påpekninger i saken, men det er altså en enstemmig komité som står bak innstillingen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat