Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Hans Edvard Askjer
Hans Edvard Askjer
Kristelig Folkeparti·Telemark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))

Innlegget

Pris er selvsagt ikke uvesentlig per kilowatt. Det var ikke det jeg hevdet. Det jeg hevder, er at å skyve spørsmålet om kjernekraft foran seg og ut i det blå, basert på dagens teknologi og dagens priser, det kan bli feil. Det vi mener vi skal gjøre, er å utrede og komme i gang med å gjøre alt det regulatoriske som skal til, og da kan vi ikke bruke dagens bilde på hva som er tilgjengelig teknologi, og dagens bilde på priser. Når det gjelder avfall, er dette et ansvar som Norge uansett må håndtere. Vi har allerede radioaktivt avfall som vi må ta vare på. Spørsmålet er derfor ikke om vi skal forholde oss til dette – det må vi – men om vi også skal ta i bruk en teknologi som kan bidra til å løse våre framtidige kraftbehov. Norge er et land med høy kompetanse, sterke institusjoner og høy tillit i befolkningen. Vi har forutsetninger for å håndtere kjernekraft på en trygg og ansvarlig måte. Da er det et grunnleggende spørsmål hvorfor vi ikke engang skal legge til rette for å ta dette i bruk. Tilbud, etterspørsel og pris vil så i sin tur si om dette kommer inn eller ikke, men vi risikerer altså nå på et senere tidspunkt å stå og angre på at vi ikke tok tak i dette og la til rette på et tidspunkt da vi faktisk kunne gjøre det. Det har vært sagt tidligere i dag: Det beste tidspunktet var for ti år siden. Det nest beste er nå.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat