Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Hans Edvard Askjer
Hans Edvard Askjer
Kristelig Folkeparti·Telemark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Fiskaa, Kirsti Bergstø, Audun Hammer Hovda, Lars Haltbrekken, Marthe Hammer og Marian Hussein om å bygge infrastruktur for transport og lagring av CO2 – Kortskip (Innst. 282 S (2025–2026), jf. Dokument 8:196 S (2025–2026))

Innlegget

Statsråden og jeg deler samme hjemby. Vi har Langskip i vårt nabolag, og vi synes det er veldig spennende. Undertegnede synes også Kortskip er et veldig spennende prosjekt. Grenland havn, som jeg kjenner ganske godt til, har jo havna rett ved Heidelberg sitt anlegg og jobber med en løsning for å kunne være en hub for å ta imot CO2 fra annen virksomhet i området. Det går jernbane rett inn på området, og det er en veldig spennende tanke at de som kanskje er for små til å ha et eget anlegg, kan fange CO2 på «site», og så kan de sende det til havneterminalen og ut sammen med det som går fra Langskip-prosjektet. Jeg håper at de på et tidspunkt kan kommersialisere den teknologien, og at dette også kan bli noe som vi kan skape business på, og eksportere både kompetanse og teknologi og på den måten bidra positivt, både i eget land og i andre land. Samtidig er vi opptatt av at vi skal bruke subsidier med nøysomhet, og det gjør at vi stemmer for noen av forslagene, men ikke alle forslagene i dette. Jeg tar opp de forslagene KrF er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat