Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Hanne Beate Stenvaag
Hanne Beate Stenvaag
Rødt·Troms

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Jørgensen, Hanne Beate Stenvaag og Remi Sølvberg om å heve vraket av fregatten KNM Bergen utenfor Andøya (Innst. 289 S (2025–2026), jf. Dokument 8:153 S (2025–2026))

Innlegget

Denne saken handler om hvordan staten forholder seg til fiskerinæringen, naturen og kystsamfunnene våre. Under militærøvelsen Ægir valgte Sjøforsvaret altså å senke fregatten KNM «Bergen» på 125 meters dyp ved fiskefeltet Svensgrunnen utenfor Senja. Fregattvraket og vrakdeler ligger nå som en permanent driftshindring for fiskeflåten. For folk langs kysten er dette vanskelig å forstå, for Svensgrunnen er ikke et ubrukt, tomt område. Det er en viktig fiskegrunne med stor aktivitet, særlig under vinterfisket. Her driver fiskeflåten med garn, line og snurrevad, og rett ved siden av ligger gyteområder og sårbare korallrev. Fiskarlaget har uttalt at fortsatt fiske i Svensgrunnen vil føre til redskapstap og spøkelsesfiske, altså at tapte fiskeredskap som ligger på havbunnen, fortsetter å fange og drepe sjødyr. Dette er virkelig en spesiell sak. Dette skjedde altså på tross av at Forsvarsdepartementet allerede i 2009 instruerte Forsvaret om at denne fregatten ikke skulle senkes, fordi havet ikke skal brukes som avfallsplass. Det skjedde til tross for at Fiskeridirektoratet tydelig advarte mot plasseringen og sa at denne delen av fiskefeltet ville bli sperret for mange fiskere og mange bruk. Det skjedde uten å spørre Havforskningsinstituttet om råd, som i så fall kunne bekreftet at Svensgrunnen og områdene rundt er blant de mest sårbare områdene og et viktig gyte- og oppvekstområde for fisk. Ikke minst skjedde det uten dialog med fiskeriorganisasjonene, som faktisk har anmeldt Forsvaret for ulovlig forurensning og for unødvendig å etterlate gjenstander på havbunnen som kan skade marint liv. Det er en skremmende utvikling hvis Forsvaret skal kunne gjøre akkurat som det passer dem, uten å innhente nok informasjon, uten åpenhet og uten dialog med dem det virkelig angår. Det er helt urimelig at fiskerne og naturen må betale prisen for dette. Det bør ikke være for mye forlangt at regjeringen sørger for en opprydning. Havressursloven slår fast at det er forbudt å etterlate gjenstander på havbunnen som kan skade marint liv eller hindre fiske. Den slår også fast at den ansvarlige har plikt til å fjerne slike gjenstander, men fregatten ligger der fortsatt. Det er underlig at denne loven ikke skal gjelde også i dette tilfellet. Dessverre er denne saken et godt eksempel på hvordan folk langs kysten altfor ofte opplever å bli behandlet. Beslutninger blir tatt over hodet på dem som faktisk lever av og med havet. Fiskerinæringen er en bærebjelke for norsk matberedskap, verdiskaping og bosetting langs hele kysten. Nå må regjeringen sørge for at KNM «Bergen» blir hevet fra Svensgrunnen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat