Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Hashim Abdi
Hashim Abdi
Arbeiderpartiet·Østfold

SakRepresentantforslag frå stortingsrepresentantane Bård Hoksrud, Trond Helleland, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Erling Sande, Remi Sølvberg, Marius Langballe Dalin, Jørgen H. Kristiansen og Grunde Almeland om å sikre det regionale flytilbodet på FOT-rutenettet i Sør-Noreg (Dokument 8:291 S (2025–2026))

Innlegget

For Arbeiderpartiet og denne regjeringen er FOT-rutenettet vårt viktige. Folk i hele landet skal kunne komme seg på jobb, til sykehus, til familie og hjem igjen uten at avstandene skal gjøre det til en umulig oppgave. Der nettopp derfor denne regjeringen, sammen med resten av rød-grønn side, har satset på ordningen siden vi fikk regjeringsmakt. Vi har halvert billettprisene på FOT-rutenettet. Vi har økt bevilgningene fra rundt 900 mill. kr til 2,5 mrd. kr. Og alt dette har vi gjort samtidig som Høyre og Fremskrittspartiet har vært på motsatt side. Det er god praktisk politikk, og det er god distriktspolitikk – ikke bare pompøse ord man sier rett før kameraene skrus på og Presse-Norge blir innkalt. Arbeiderpartiet prioriterer, sammen med resten av rød-grønn side, de store pengene på det vi vet monner i folks liv, og det som gjør en forskjell for folk der ute. Jeg kan ha forståelse for at det blir debatt når staten gjør justeringer i et offentlig kjøp etter hvert som kostnader, behov og etterspørsel endrer seg. Det er en legitim diskusjon. Man kan mene at staten skal kjøpe mer, og man kan mene at staten skal kjøpe mindre. Det er helt fair, men det flertallet i denne salen, med Høyre i spissen, driver med, er alt annet enn det. Det vi har blitt utsatt for de siste dagene, er nærmest en kollektiv maraton i ansvarsfraskrivelse. Det at Høyre ikke evner å bestemme seg for hva de mener, og at de er vinglete, er ikke noe nytt – det har skjedd cirka 100 ganger bare de siste ukene – men at dette var en smittsom tilstand, var jeg jeg ikke helt klar over. Nesten samtlige partier i denne salen står altså i en pressekonferanse og lover at alt skal opprettholdes akkurat som før – ingen reduksjoner, ingenting skal endres. Noen vil øke prisene, andre vil ikke det, og ingen kan helt forklare hvordan det regnestykket går opp. Det eneste denne koalisjonen av partier har til felles, er at ingen får det mattestykket til å henge på greip. Folk der ute forventer at vi forvalter skattebetalernes penger med respekt, at vi har kontroll på regningene, at vi ikke bruker deres penger på seter ingen bruker, og luft, og at når vi først vedtar millionbeløp i denne salen, så finnes det også penger til å betale den regningen. Det mest spesielle med denne debatten er at partier som ellers snakker veldig høyt om og som er gode på ansvarlig pengebruk, plutselig, over natten, bare har abdisert. Det er en utrolig enkel øvelse å være opptatt av distriktene når Presse-Norge er kalt inn, men det som står til strykkarakter hver eneste gang Høyre og FrP skal prioritere, er de pengene som går til Distrikts-Norge. Arbeiderpartiet har, sammen med resten av rød-grønn side, gjort nettopp det: Vi har styrket kollektivordningene. Vi har gjort det billigere å fly, og vi har prioritert FOT-rutene i budsjettene, fordi vi mener dette er viktig og riktig. Som representanten Gunaratnam sa så godt: Makta ligger i Stortinget, men det gjør ansvaret også, og her viser partier på Stortinget at de ikke er seg sitt ansvar bevist.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat