Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Ida Lindtveit Røse
Ida Lindtveit Røse
Kristelig Folkeparti·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Midlertidig endring av alkoholloven (unntak fra maksimaltiden for skjenking under fotball-VM for herrer 2026) (Innst. 296 L (2025–2026), jf. Prop. 88 L (2025–2026))

Innlegget

Det blir framhevet av flere at vi har en pubkultur, og at fotballen er en del av en pubkultur. Det jeg mener er det viktigste i norsk idrettskultur, er virkelig at vi har en kultur der idrett samler folk på tvers av generasjoner, og der det er prestasjon og idrettsglede som står i fokus, ikke alkohol. Vi ønsker ikke å få en situasjon som man har i andre land, der det er alkoholen som er samlingspunktet, der alkoholen preger idrettsarrangementene, og der alkoholen settes foran barn og unge. Det blir sagt at den enkelte må ta ansvar, men vi vet hva faktum er. Allerede i dag oppleves utelivet utrygt for mange. Allerede i dag har vi voldshendelser hver eneste helg. Vi har skader som skjer på grunn av alkoholbruk. Vi hadde nettopp en situasjon på 17. mai der familiene gikk hjem fra Bergen sentrum på grunn av høy rusbruk blant folk. Vi er satt til å lage rammer. Det er vårt oppdrag som politikere. Enten har regjeringen veldig liten tro på framtidige idrettsprestasjoner, på framtidige fotballgutter – vi burde virkelig diskutert rammevilkårene for idretten, hvordan vi kan få flere inn i idretten og med på laget, få flere sånne prestasjoner framover, istedenfor å diskutere hvordan vi skal sørge for at folk får i seg flest mulig øl i løpet av en fotballkamp – eller så viser det bare hvor utrolig lite prinsipielt dette forslaget er. Det vil skape presedens framover. Hvorfor ikke et annet arrangement, hvorfor ikke et kulturarrangement? Det har ikke regjeringen noe godt svar på i det hele tatt. Dette er bare populisme som kom i det øyeblikket man trodde at dette kom til å bli populært, og så viser det motsatte seg. Da burde regjeringen faktisk være klok nok til å snu, lytte til folk og legge til rette for en folkefest, familiefest og gode idrettsprestasjoner. Dessuten kunne man også ivaretatt den pubkulturen som blir snakket om, hvis man bare hadde stemt for KrFs forslag. Da kunne man også sittet litt lenger, uten at det ble mer skjenking.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat