Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Ida Lindtveit Røse
Ida Lindtveit Røse
Kristelig Folkeparti·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg er bekymret for framtidens fødsels- og barselomsorg og ikke minst også situasjonen som veldig mange jordmødre står i egentlig hver eneste dag, i et kjempestort arbeidspress. I tillegg har vi mangel på jordmødre, og det er høy turnover. Grunnbemanningen er lav, og 90 pst. av jordmødrene oppgir – i Jordmorforbundets egne medlemsundersøkelser – at de både har høyt arbeidspress, og at de har hatt ansvar for flere kvinner under aktiv fødsel. Det må utdannes flere jordmødre, og det er også mange som står i kø for å ta den utdanningen. Nettopp derfor kan vi gjøre det, og vi må gjøre endringer for raskere å få folk gjennom utdannelsen. Det hjelper ikke bare å utdanne flere jordmødre, vi må også beholde dem i tjenesten. KrF mener vi bør ha en nasjonal opptrappingsplan for å sikre god oppfølging av gravide og en trygg fødsels- og barselomsorg over hele landet. Så er det viktig å sikre en differensiert fødselsomsorg, for den er virkelig under press, spesielt på bakgrunn av økonomi. Når det er sånn at det ikke lønner seg å gjennomføre en naturlig, men lengre fødsel, at man heller skal sette i gang medisin, fordi det ikke er god nok bemanning og jordmødre som kan være tett på – ja, da er det virkelig barna og kvinnene som blir skadelidende av det. Så inneholder dette forslaget mange gode forslag. Noen av dem får dessverre ikke flertall her, men det er også noen som får flertall. Det er jeg veldig glad for, for det trengs. Vi trenger en tydeligere debatt om dette temaet, og det trengs også tiltak som følges opp, for det holder ikke bare å si at vi har en god og verdens aller beste fødsels- og barselomsorg. Denne regjeringen har jo satt rekord i å nevne andre land, men finansministeren nevnte Tsjad her i en spørretime for en uke siden, at det at det er dårligere i Tsjad betyr ikke at vi skal legge oss på det samme, og det gjelder her også. Selv om vår fødsels- og barselomsorg er en av verdens beste, må vi ikke si oss fornøyd med det, for en rekke kvinner melder om at det er faktisk ikke så bra. De melder om opplevelser som ikke er gode, og ikke minst: Det er jordmødre som står i en enormt presset situasjon. Jeg tar opp Kristelig Folkepartis forslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat