Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 21. mai 2026

Ida Lindtveit Røse
Ida Lindtveit Røse
Kristelig Folkeparti·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil også ta opp dette med ultralydutdanningen for jordmødre ved NTNU. Det er beroligende som sådan at statsråden her sier at det ikke skal svekke kvaliteten, at vi fortsatt skal ha et studium, men spørsmålet er jo egentlig: Skal det være et studium, eller skal det være et internt studium, eller en intern videreutdanning. Slik det har vært til nå, har det jo vært ved NTNU, det har gitt studiepoeng, og det har vært viktig – også kvalitetsdrivende. Når statsråden sier at man fortsatt skal ha dette studiet, er derfor mitt spørsmål: Skal det være et studium, og skal det gi studiepoeng, sånn som i dag?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat