Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakRepresentantforslag frå stortingsrepresentantane Bård Hoksrud, Trond Helleland, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Erling Sande, Remi Sølvberg, Marius Langballe Dalin, Jørgen H. Kristiansen og Grunde Almeland om å sikre det regionale flytilbodet på FOT-rutenettet i Sør-Noreg (Dokument 8:291 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg skal forsøke ikke å forlenge debatten, men har bare et par poenger. Det ble sagt en del om dette med nattparkering på Røros. Da har jeg bare lyst til å si at vi selvfølgelig har undersøkt effekten av dette med nattparkering. Det vi så før vi innførte det, var at det var 2,48 pst. kanselleringer, som var typisk knyttet til vær. Etter at vi innførte krav om nattparkering, gikk det ned til 1,3 pst., så det var en effekt. I resten av landet var det typisk 2,2 pst. kanselleringer. Det betyr i så fall at man mener det er mye viktigere at det er bedre tilbud på Røros. Det kan selvfølgelig Stortinget mene, det er helt greit. Jeg har lyst til å gjenta et par poenger. Det er ikke sånn at vi ikke ser hele landet. Vi ønsker ikke å kjøpe tomme seter, for å bruke det begrepet, enten det gjelder tog på Østlandet, ferjekapasitet eller FOT-ruter. Det burde være et godt felles prinsipp for oss alle at når vi avdekker at vi har tatt litt for mye Möller’s Tran – for å bruke det begrepet – i forrige runde og ser at det er mange tomme seter, så justerer vi kartet etter terrenget. Det er det vi har forsøkt å gjøre i dette anbudet, og så registrerer jeg at det er et flertall som ønsker at vi skal opprettholde og kjøpe tomme seter. Det er for så vidt også «fair enough», det kan man velge å gjøre. Jeg har bare lyst til å gjenta en uklarhet jeg synes faktisk gjenstår. Jeg kan velge å tolke det Helleland sier, som at det må være fint for statsråden å ha stor fleksibilitet. Ja, jeg kan tolke det sånn. Det er i hvert fall veldig uklart for meg hva slags prisnivå denne salen ønsker at det skal være. Det kan tolkes som at man mener at det vi har foreslått, med 20 pst. økning, er en urimelig høy prisøkning. Det kan også åpenbart tolkes som Høyre- og FrP-representanter sier, at vi kan øke prisen for å finansiere en bedre frekvens. Avslutningsvis: Jeg er for FOT. Jeg er for å bruke veldig mye penger på FOT. Vi har nemlig over doblet innsatsen i FOT-rutekjøp på vår vakt. Det har vi gjort til dels mot Fremskrittspartiets og Høyres stemmer. De har ingen ære knyttet til det FOT-rutetilbudet som ligger der, det må man huske på i disse debattene. Jeg er også opptatt av at vi må passe på at vi forholder oss til noen økonomiske realiteter. Når vi ser at kostnadene øker framover, må vi i hvert fall prøve å justere litt ned der hvor det er rimelig å gjøre det, fordi etterspørselen ikke er så stor. Kort om Vestlandet: Jeg synes ikke debattene blir som best i denne salen når vi setter landsdeler opp mot hverandre, men jeg bare minner om at i vår NTP og de prioriteringene vi har gjort så langt, har vi satt i gang det største samferdselsprosjektet siden Bergensbanen ble bygd, altså prosjektet Arna–Stanghelle i Vestland. Det er jeg stolt av og glad for, og det bør flere være.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat