Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Julia Brännström Nordtug
Julia Brännström Nordtug
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Jordmoryrket er et av verdens eldste yrker og den første utdanningen som ble tilbudt kvinner etter folkeskolen. Det er på fødestuen livet starter, og der er jordmor den personen som sikrer at det er trygt for mor og barn. Konsekvensene hvis det går galt, er fatale, og det er et stort ansvar. Det mange jordmødre forteller meg, og oss, er at de elsker jobben sin, at det er en givende jobb, et fag de brenner for. Det å veilede og gi omsorg til kvinner som er i fødsel, og sikre at det er medisinsk forsvarlig, er av stor verdi. Men for mange av dem er arbeidspresset høyt, og med færre kollegaer er slitasjen for mange jordmødre stor. Fødeavdelinger over hele landet står i en krevende bemanningssituasjon. Over tid gjør det at mange strekker strikken langt, og noen slutter, og det bekymrer Fremskrittspartiet. Fremskrittspartiet ønsker et helsevesen der ansatte blir værende, der ansatte opplever faglig trygghet, gode arbeidsvilkår og respekt for jobben de gjør, for dette er det som til syvende og sist gir kvalitet til tjenesten – for meg som mor på en fødestue og for barnet som blir født. Vi kan snakke mye om gode sykehusarealer, enerom, tilgang på lystgass, epidural osv. på fødestuer. Dette er selvfølgelig viktige rammer for fødende kvinner og for dem som jobber der, som Fremskrittspartiet også er opptatt av, men til syvende og sist er det det at det er en jordmor på fødestuen – med et klokt hode, et varmt hjerte og hender fulle av kompetanse – som gjør fødselen trygg for mor og barn. Jordmødre trenger flere kollegaer. Det er ikke mangel på søkere til jordmorutdanningen, men det er mangel på studieplasser. Derfor er Fremskrittspartiet en del av et forslag som ønsker å utvide antallet studieplasser og praksisplasser for jordmødre. Fremskrittspartiet fremmer også forslag om at regjeringen skal utrede en ordning for å sikre sykepleiere som ønsker å utdanne seg til jordmor, lønn under studiene, mot arbeidsplikt i etterkant. Det fremmes også forslag, som Fremskrittspartiet er en del av, som handler om oppgavedeling og også hvordan vi kan styrke barnepleiernes rolle på fødeavdelingene. Jeg tar med det opp de forslagene som Fremskrittspartiet er en del av. Jeg vil i et senere innlegg komme tilbake til dette med utdanning, som har vært en veldig het sak de siste ukene, og med stort engasjement. Avslutningsvis vil jeg takke komiteen for gode samtaler i saken, og jeg vil takke organisasjoner, foreninger og forbund som har engasjert seg sterkt i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Julia Brännström Nordtug (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 21. mai 2026 — OverStortinget