Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det har vært stor interesse rundt utdanningsløpet til jordmødre i forbindelse med denne saken. Jeg har møtt og snakket med mange jordmødre, og jeg må erkjenne at det har vært noe utfordrende å navigere, all den tid Jordmorforbundet og Den norske jordmorforening er uenige om framtidens utdanningsmodell for jordmødre. Dette er noe Fremskrittspartiet har brukt virkelig mye tid på, og vi har landet på at vi mener at dagens utdanning av jordmødre, som er en masterutdanning som bygger på bachelor i sykepleie, bør bevares. Det er det flere årsaker til: Det sikrer en fleksibilitet og kompetanse som vi vil ha sterkt behov for i framtidens helsetjenester. Jordmødre kan med dagens utdanningsmodell ivareta flere arbeidsoppgaver på mindre lokalsykehus som en egen jordmorutdanning potensielt ikke vil kvalifisere for. Generalister i helsevesenet er også viktig av beredskapshensyn. I krig og krise vil sykepleiere være en helt sentral del av beredskapen, og mange vil kunne trengs til andre oppgaver enn det de til vanlig utfører. Framover vil vi mangle helsepersonell, og i en slik tid vil det være økt behov for generalistkompetanse. Jordmødre meddeler også at det er flere komplekse fødsler enn tidligere. Flere har tilleggsdiagnoser, det er psykiatri, psykiske lidelser, diabetes, høyere alder, fedme osv. Det er flere hensyn å ta på dagens fødestuer. Dette taler også for den breddekompetansen dagens jordmødre har med dagens utdanningsmodell. Jeg deler syn med Jordmorforbundet i deres høringsuttalelse hvor de uttaler at det er bemanningssituasjonen som er dagens utfordring, ikke utdanningsmodellen. Det sies at jordmødre ikke er tilstrekkelig rustet for jordmoryrket når de er ferdig utdannet, og at det dermed blir krevende å stå i yrket over tid. Det må vi ta på alvor, men da mener vi at praksisåret kanskje spesielt – eller pliktåret, som det også kalles – bør ses nærmere på. Hva bør det inneholde, hvilken kompetanse bør sykepleiere ha før opptak til jordmorutdanning, og hvilke opptakskrav er det som kanskje bør stilles til jordmorutdanningen framover? En annen faktor er hvordan dette i praksis skal løses. Vi vet at mange i dag søker jordmorutdanning senere i livet, f.eks. når de har jobbet som sykepleier en stund, kanskje har vært innom en fødeavdeling og ønsker å spesialisere seg. Det ser man på flere av spesialiseringene for sykepleiere. Jeg tror en femårig utdanning etter at man allerede har tatt en bachelor i sykepleie, altså en åtteårig utdanning, ikke vil være aktuelt for veldig mange. Det vil heller ikke representere lønnsnivået som helsetjenestene vil ha mulighet til å tilby. Derfor er den samlede vurderingen fra Fremskrittspartiet at vi ikke ønsker å utrede en femårig utdanningsmodell.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
