Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Kari Sofie Bjørnsen
Kari Sofie Bjørnsen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Fiskaa, Kirsti Bergstø, Audun Hammer Hovda, Lars Haltbrekken, Marthe Hammer og Marian Hussein om å bygge infrastruktur for transport og lagring av CO2 – Kortskip (Innst. 282 S (2025–2026), jf. Dokument 8:196 S (2025–2026))

Innlegget

Langskip og Northern Lights-prosjektet, som ble igangsatt av regjeringen Solberg, er allerede i gang med å transportere og lagre CO2, som også tidligere taler nevnte. Dette er først og fremst tiltenkt og tilpasset de største utslippspunktene man har i Norge, og større internasjonale kunder. Langskip og Northern Lights viser hvordan vi kan bruke teknologi, industri og markedet til å kutte utslipp og skape verdier samtidig. Klimakutt og næringspolitikk kan gå hånd i hånd. Norge kan bli knutepunktet for CO2-lagring i Europa. Internasjonale kontrakter inngås. Det er så bra, og det er så framtidsrettet. Så skal vi legge til at Høyre anerkjenner problemstillingen om at mindre og geografisk spredte utslippskilder ikke har tilgang til den samme egnede infrastrukturen og løsninger for transport og lagring av CO2. Høyre mener det er behov for nye virkemidler som er tilpasset industriens behov. Punktutslippsprogram under Enova og utvidelse av Enovas mandat til også å kunne støtte utrulling og skalering av teknologi i industrien har vært Høyres linje i flere alternative budsjetter. Vi mener det vil være hensiktsmessig at regjeringen utreder mulige modeller og vurderer hvor mye CO2 som bør fanges, transporteres og lagres for ulike grader av utslippskutt i Norge. På denne bakgrunn fremmer Høyre, med støtte fra og sammen med SV, Senterpartiet og Venstre, følgende forslag: «Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan mindre og geografisk spredte utslippskilder kan få tilgang til infrastruktur for transport og lagring av CO2.» «Stortinget ber regjeringen utrede mulige framtidige modeller for finansiering av ikke-kvotepliktig CO2-håndtering.» Høyre og Senterpartiet har også et forslag som heter: «Stortinget ber regjeringen, som del av den kommende felles energi- og klimameldingen og basert på det pågående arbeidet med et veikart for CO2-håndtering, vurdere hvor mye CO2 som for ulike grader av utslippskutt bør fanges, transporteres og lagres i Norge, for å nå de norske klimamålene.» Med dette er Høyres forslag tatt opp.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat