Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Å sikre nok jordmødre i helsetjenesten er avgjørende for tryggheten til fødende kvinner i Norge. Jordmødrene er spesialistene våre på svangerskap og fødsel. De følger den gravide gjennom hele svangerskapet. De følger den gravide der det er lang vei til sykehus, de er ved sengen og hjelper fødekvinnene gjennom det skumleste, vondeste og fineste i livet. Likevel hører vi stadig om jordmormangel både i kommunene og på sykehus. Likevel jobber to av tre jordmødre deltid, og én av ti med jordmorutdanning jobber med noe helt annet. Samtidig står unge sykepleiere i kø for å komme inn på jordmorstudiet. Det er for få studieplasser og store utfordringer med å skaffe nok praksisplasser. Erfarne jordmødre slutter på grunn av en uholdbar arbeidssituasjon med altfor få på jobb, krevende turnus og lite hviletid. SV mener vi må ta grep i begge ender av problemet. For å kunne øke antall studieplasser må vi gjøre en større innsats for å skaffe flere praksisplasser, og da må vi utforske alle muligheter til å ta flere sykehus i bruk. SV mener at alle sykehus som har fødeavdeling, bør vurderes for om de egner seg som praksissted. En naturlig følge av dette vil være en mer desentralisert utdanning. For at dette ikke skal bli en stor ekstra belastning for studentene mener vi det bør tilbys økonomisk støtte til studenter som tilbys praksis langt unna studiestedet. En debatt i denne saken handler om hvordan studiet er innrettet. I Norge har vi en bred treårig bachelor i sykepleie, og alle spesialiseringene bygger på denne, også den toårige masterutdanningen for jordmødre. Noen tar til orde for å starte opp en femårig integrert master med tidlig spesialisering. SV mener det er feil vei å gå. Breddekompetansen man får i dagens sykepleierutdanning, er nyttig og viktig og gir fleksibilitet og kompetanse til å løse flere komplekse utfordringer i møte med et større mangfold av fødende. Jordmorforbundet NSF løfter fram dette og sier at tilstrekkelig jordmorbemanning er dagens utfordring, ikke utdanningsmodellen. Den andre enden av problemet handler om å beholde jordmødre i helsetjenesten, og det starter allerede første dag på jobb. Nye jordmødre må møtes med gode introduksjonsprogram, veiledning og støtte. Altfor mange står for mye alene tidlig i jordmorjobben. Derfor ber vi om at det satses mer på mentorordninger, introduksjonsprogram og økt tilgang til etter- og videreutdanning. For de fødende er det viktig med en sammenhengende føde- og barseltjeneste, hvor de ivaretas og trygges hele veien – fra svangerskap til å komme hjem med et nytt liv i armene. Vi trenger mer samarbeid mellom kommune og sykehus og flere folk på jobb. Vi trenger en bedre følgetjeneste i distriktene for dem som bor langt unna sykehus. SV mener vi må ta skikkelige grep for å beholde jordmødre i yrket. Grunnbemanningen må økes. Jordmødre må ansettes i hele, faste stillinger, og det må settes inn tiltak som gjør det mulig for erfarne jordmødre å stå lenger i jobb. Med dette tar jeg opp de forslagene som SV er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat