Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 21. mai 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Når det snakkes om dette med heltid og deltid, påstår noen at mange jobber frivillig deltid. Man kan jo spørre seg hvor frivillig det er, for det handler som regel om at det er så få folk på jobb at arbeidspresset er utrolig høyt. En annen ting jeg har lyst til å ta opp, handler for så vidt om heltid det også, for en viktig forutsetning for å holde seg faglig oppdatert, er å være nok til stede. De som jobber i store eller hele stillinger, har større eierskap til jobben og får mer klinisk erfaring. Det er viktig for kvaliteten og sikkerheten for de fødende. Er statsråden enig i at dette også er et viktig argument for å ansette folk i hele, faste stillinger?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat