Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Kristian August Eilertsen
Kristian August Eilertsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakRepresentantforslag frå stortingsrepresentantane Bård Hoksrud, Trond Helleland, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Erling Sande, Remi Sølvberg, Marius Langballe Dalin, Jørgen H. Kristiansen og Grunde Almeland om å sikre det regionale flytilbodet på FOT-rutenettet i Sør-Noreg (Dokument 8:291 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg har forstått det sånn at tomme seter har vært et stort tema i denne debatten. En annen strekning der det også er mange tomme seter, er strekningen Sørkjosen–Tromsø. Hvorfor er disse setene tomme? Det er fordi innbyggerne ikke har tillit til flytilbudet på denne ruten. Det skyldes at regulariteten på den flyruten er så elendig at man ikke tør å bruke den. Hvis man skal reise som pasient fra Nord-Troms til f.eks. Tromsø på behandling, eller hvis man skal reise inn til Tromsø for å pendle videre i resten av landet eller for å reise videre til utlandet, tør man ikke å belage seg på å bruke denne FOT-ruten mellom Sørkjosen og Tromsø. Det gjør at flyene som kunne vært mer fylt opp, ikke fylles opp, og man er med på systematisk å bygge ned dette rutetilbudet. Med så elendig regularitet på denne ruten, på ned mot 80 pst., burde virkelig regjeringen og samferdselsministeren tatt tak i denne situasjonen. Jeg tror ikke det finnes en eneste rute som har så elendig regularitet som denne ruten. Denne strekningen er ekstremt viktig for hele Nord-Troms-regionen, for det er det eneste flyrutetilbudet som går fra Nord-Troms til både Tromsø og resten av landet med forbindelse. Det er ikke veldig mye nordtromsingene ber om. De ber rett og slett bare om at man skal ha tre avganger på alle hverdager, og at det skal være bedre korrespondanse mot øvrige nasjonale og internasjonale ruter. Vi har altså en regjering som overhodet ikke lytter til Nord-Troms, som ikke lytter til innbyggerne og næringslivet der, som skriker etter at dette gjøres noe med. Regjeringen lytter overhodet ikke til det og gjør ingenting med det. Jeg lurer på: Hvor lenge skal innbyggerne i Nord-Troms måtte leve med et så elendig flytilbud som det er i dag, der regulariteten bare blir dårligere og dårligere? Man har veldig lett for å avlyse flyvninger, med samme begrunnelse hver eneste gang: tekniske problemer. Jeg kan også trekke fram at denne ruten ikke inngår i noen andre ruter, så det gjør at det er veldig lav terskel for å kutte ut disse avgangene ved ulike problemer på andre ruter, når man trenger å flytte fly til en annen rute. Fremskrittspartiet har en klar forventning om at regjeringen tar tak i denne situasjonen umiddelbart, for vi kan ikke leve med et så elendig flytilbud og så elendig regularitet på en så viktig strekning for innbyggerne i Nord-Troms. Det er tross alt en del av livsnerven til både innbyggerne og næringslivet i denne viktige delen av landet. Når FOT-rutene først er satt på dagsordenen i Stortinget, mener jeg det er helt påkrevd å ta opp dette problemet, for hittil har ikke regjeringen gjort noe som helst med det. Nå forventer hele Nord-Troms at man tar tak i det.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Kristian August Eilertsen (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 21. mai 2026 — OverStortinget