Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Kai Steffen Østensen
Kai Steffen Østensen
Arbeiderpartiet·Vest-Agder

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Vi trenger flere jordmødre i vår felles helsetjeneste. Derfor er dette representantforslaget viktig. Vi må utdanne flere, og vi må sørge for at vi beholder dem vi har i tjenesten, ved å gjøre arbeidshverdagen faglig interessant, men også mindre belastende. Jobben jordmødre gjør, er livsviktig, både overfor foreldre til nyfødte barn og ikke minst overfor de mest sårbare barna vi har, og derfor er det vårt ansvar å sikre at jordmødres arbeidsvilkår er gode. For Arbeiderpartiet er det et helt klart mål for alt helsepersonell i vår felles helsetjeneste. Regjeringen skal legge fram en helhetlig helsepersonellplan før sommeren, hvor alle partiene er med på å gi sine vurderinger og innspill til hva som er viktig i en sånn plan. Det er prisverdig, og det følger opp en klar oppfordring fra fagbevegelsen, og særlig Norsk sykepleierforbund, om at Norge trenger en helhetlig tilnærming til bemanning i helsetjenesten og en plan for hvordan vi skal sikre nok fagfolk i helsetjenesten framover – ja, nok fagfolk med tid til å utøve faget sitt i møte med pasienter og deres pårørende – en plan på tvers av partier. Derfor er Arbeiderpartiet tydelige på at en styrking av jordmødrene må være en del av en sånn helsepersonellplan. Med det som bakteppe vil jeg understreke tre ting i denne saken: For det første: Vi i Arbeiderpartiet skal gjøre vårt for å få til så brede enigheter som mulig på tvers av partiene i Stortinget når helsepersonellplanen skal vedtas i løpet av 2026. For det andre: Fordi vi nettopp ønsker den helhetlige planen, velger vi å stemme mot noen av forslagene som fort kan bli en del av en sånn helsepersonellplan, for at tiltak skal henge sammen. Dette er en stemmeforklaring, for la det ikke være tvil: Vi er for at jordmorutdanningen skal funke godt, at svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen skal være sammenhengende, og at forebyggingsarbeidet de første 1 001 dagene av barnets liv må inkludere oppfølging også av jordmødre – fordi jordmorkompetansen er særlig viktig. For det tredje: Forslag som har økonomiske konsekvenser, mener vi i Arbeiderpartiet at vi må behandle i budsjett. Det er derfor vi – i denne saken – stemmer imot at antall studieplasser skal øke, fordi man må ha inndekning for forslag som koster penger, noe forslaget i denne saken ikke har. Likevel: I påvente av helsepersonellplanen mener også Arbeiderpartiet at det er ting vi kan gjøre nå, særlig knyttet til flaskehalser. Derfor støtter vi at helseforetakene vurderer om flere sykehus kan bidra med praksisplasser. Vi mener også at det parallelt med dette helsepersonellplanarbeidet bør utredes tiltak som gjør det mulig for erfarne jordmødre å stå lenger i arbeid, så vi ser dette i en sammenheng. Hver dag fødes det barn i dette landet, og hver dag kan vi takke jordmødre og annet helsepersonell for den livsviktige jobben de gjør – en jobb vi som politikere har et ansvar for å sikre gode rammer, noe vi i løpet av det neste året skal bidra til.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat