Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))
Innlegget
Når Arbeiderpartiet snakker om usikkerhet, bør en lytte, for det er de eksperter på. Arbeiderpartiet må gjerne selv snakke om den usikkerheten de selv skapte ved å tvinge gjennom det kanskje mest kontroversielle prosjektet i oljenæringens historie, Melkøya-elektrifiseringen, men en trenger ikke være spesielt etterpåklok for å skjønne at rekylen vil komme når det blir tvunget gjennom på et grunnlag som egentlig ikke var et flertall. Det var et kunstig flertall for å sløse mangfoldige milliarder på elektrifisering som klimatiltak, og en klarer attpåtil ikke å skaffe den kraften som trengs. Jeg vil si at jeg er bekymret over hvordan debattklimaet om oljepolitikken har vært i Norge i mange år. Oljeselskapene har vært, og er fremdeles, redde for å si utad hva de egentlig ønsker seg –rett og slett fordi vi har sett hvor store gjennomslag klimafanatikere har fått i politikken som både SV, MDG og Rødt fører, men også i den politikken som Arbeiderpartiet har gjennomført. Problemet er jo ikke at Storbritannia har hatt endringer. Problemet er at en har økt skatter og stanset lisenser. En har tatt de grepene som MDG bare kunne drømme om i Norge. Den som tror at oljeselskaper ikke har lyst til å bringe verdier til samfunnet og energisikkerhet til Europa gjennom å utvinne olje og gass i eksempelvis Nordland VI eller flere andre områder, tar skrekkelig feil. Nå har vi en energiminister som kanskje er den statsråden som har gått på flest tap i oljepolitikken, til fordel for symbolsk klimapolitikk. Det er ikke rart at næringslivet er bekymret. Nå har vi revidert nasjonalbudsjett for våre føtter igjen. Vær så snill: Ikke skap mer usikkerhet, ikke ødelegg for nye investeringer, ikke trekk tilbake oljeblokker, ikke start en ny iskantproblemstilling, ikke øk skatter eller avgifter for næringen, ikke kom med nye, fordyrende klimakrav, og skrot de nye klimakravene til offshorefartøy på sokkelen. Revidert nasjonalbudsjett skal forhandles nå. Arbeiderpartiet, «prove me wrong». Så er spørsmålet hva Arbeiderpartiet skal si til sine kamerater i fagforeningene når verftene står tomme og jobbene forsvinner, og de ikke har valgt å støtte vårt forslag om å få på plass en oljeaktivitetspakke. Regjeringen har nå sagt nei til havbunnsmineralnæringen. De har trenert kjernekraft i Norge, som kunne gitt store oppdrag til verft langs hele kysten. Fremskrittspartiet har sin samvittighet rein og har framsatt et forslag om en oljeskattepakke som vi mener trengs nå, for kostnadene har blitt så høye, og investeringsviljen for nye, store prosjekter er så liten. Det vil kunne bidra til å revitalisere hele aktiviteten ved norske verft og i selskaper langs hele kysten. Jeg er sikker på at hvis du spør verftene om de kunne tenkt seg en oljeaktivitetspakke, og om de trenger det når duppen kommer om bare noen år, ville de svart ja.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat