Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Kristoffer Sivertsen
Kristoffer Sivertsen
Fremskrittspartiet·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum om beredskapslagring av diesel og flybensin (Innst. 295 S (2025–2026), jf. Dokument 8:178 S (2025–2026))

Innlegget

Norge er på etterskudd, spesielt sammenliknet med våre naboland. Vi har rett og slett ikke god nok beredskapslagringskapasitet. I dag klarer vi så vidt 20 dager. Det holder ikke. Nok en gang er Norge langt bak. Nå må vi ta hånd om vår beredskapsmessige verkebyll og få en slutt på god gammel norsk naivitet. Verden er urolig, og vi må være forberedt på at verden kan endre seg til det enda verre over natten. Fremskrittspartiet mener vi må gjøre alt vi kan for å øke beredskapslagringskapasiteten i Norge, så vi i alle fall kan begynne å lukte på 90 dager, men det vil ta tid. Jeg vil bemerke at det er litt morsomt at flere partier som er imot oljenæringen, vil har produkter fra den likevel. Samtidig er det et gigantisk paradoks at Norge, som en betydelig produsent av olje, ikke klarer å produsere nok drivstoff på egenhånd, eller i det minste sørge for nok beredskap. Derfor er FrP villig til å bidra konstruktivt med de forslagene i saken som vi mener vil ta Norge i riktig retning. Det er trist at vi kan risikere at Nord-Europas største terminal, Slagentangen, får revet tanker når vi trenger mer lagringskapasitet. Fremskrittspartiet fremmer forslag om å gå i gang for å få flere lokasjoner over hele landet, så vi kan sikre og ha beredskap over hele landet. Slagentangen er ett sted, et annet kan være Lillesund i Haugesund eller Tananger – det er flere lokasjoner vi mener det er naturlig å se på. Vi ser samtidig at våre nordiske naboer lykkes bedre. Vi ønsker økt samarbeid i Norden og med Storbritannia, og vi mener det er naturlig å se på at staten leier beredskapslagerplass, som en eksempelvis ser i Danmark. Kanskje viktigst av alt er at vi gir regjeringen en marsjordre om å begynne å gjøre jobben sin, med å sikre beredskapslagringskapasitet og ha økte ambisjoner. Det handler om å sikre den nasjonale beredskapen, og at vi er klare hvis en krise eller noe enda verre skulle inntreffe. Vi forventer at regjeringen følger opp Stortingets vedtak og faktisk leverer. Jeg tar opp forslagene i saken som Fremskrittspartiet er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat