Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum om beredskapslagring av diesel og flybensin (Innst. 295 S (2025–2026), jf. Dokument 8:178 S (2025–2026))
Innlegget
Hvis jeg forstår statsråden riktig, mener hun at en trenger mer papir og papirarbeid, istedenfor å bare hente kunnskap fra våre gode venner rett over grensen, som har gjort dette før oss, og systemet i EU, som har lagt linjene klart. Trusselbildet er betydelig forverret siden 2022. Vi har fått krig i Europa, økt geopolitisk uro, og det fokuseres i langt større grad på forsyningssikkerhet og totalberedskap. Samtidig har FFI advart om sårbarhet i norsk drivstofforsyning, og IEA har pekt på risikoen knyttet til begrensede lagre og høy importavhengighet. Så snakker en med statsråden, som begynner å rakke ned på å bunkre drivstoff – det synes jeg er spesielt. Nå har vi i flere år sett en stadig mer uforutsigbar og aggressiv nabo i øst. Etter Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i 2022 burde alarmklokkene ha gått hos regjeringen. Mitt spørsmål til statsråden er derfor helt konkret: Hvilke faktiske tiltak har regjeringen gjennomført de siste fem årene for å styrke beredskapslagringen av diesel og flydrivstoff i Norge? Og hvis ingen, opplever regjeringen at dette helt plutselig har blitt et problem?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat