Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Lars Haltbrekken
Lars Haltbrekken
Sosialistisk Venstreparti·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Lars Haltbrekken om ny modell for utjevning av nettleie (Innst. 285 S (2025–2026), jf. Dokument 8:171 S (2025–2026))

Innlegget

Flere har sagt at elektrisitet er et nødvendighetsgode, og det er korrekt. Det er en forutsetning for bosetning, næringsvirksomhet og verdiskaping i hele landet, men i dag er nettleie og prisen på den svært ulikt fordelt. Det er, som saksordføreren også viste til i sitt innlegg, en variasjon fra om lag 20 øre per kWh i de rimeligste områdene til opp mot 90 øre per kWh i de dyreste områdene. Det som er litt paradoksalt, er at de dyreste områdene ofte er de områdene hvor forbrukeren ligger nærmest produksjonen. Det er altså dyrere for en forbruker nært et vannkraftverk å få strømmen i hus, enn for en forbruker langt fra et vannkraftverk. Det skaper reaksjoner, det synes folk er urettferdig, og det skjønner jeg godt. Over år har man prøvd å få utjevnet forskjellene via statsbudsjettet, og for en del år siden klarte man å gjøre en del utjevninger via statsbudsjettet i Stortinget. Likevel ble også dette, som mye annet, en salderingspost, og utjevningen gjennom statsbudsjettet ble kraftig redusert. SV er ikke gift med modellen vi har foreslått. Vi ønsker en utredning av den modellen for å få til en mer rettferdig ordning for nettleien i landet, og vi tror også det er viktig for å få økt aksept for den nettutbyggingen som vi er nødt til å få framover. Jeg tar med det opp det forslaget som SV er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat