Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))
Innlegget
L ars Haltbrekken (SV) [16:03:31]: Jeg skal gjøre det kort. Vi hørte i replikkvekslingen her i stad at statsråden ikke kunne se å ha fått noen svar om verken nye milliardsubsidier eller milliarder til leterefusjon fra oljeselskapene, så jeg vil be Fremskrittspartiets representant Sivertsen, som har tegnet seg til en kort merknad, om å svare på følgende: Kan han vise fram det brevet eller de brevene fra oljeselskap som ber om nye milliardsubsidier? Det virker som at Fremskrittspartiets nye næringspolitikk er følgende: Vil du ha penger fra staten? Hvis svaret er ja, vær så god. Det er ingen krav eller undersøkelse av om det er behov for pengene. Det skal bare øses ut, selv til de rikeste selskapene. Vi hører representanten Borgli. Han ville gå tilbake i tid, men han gikk bare til 2000-tallet. La oss gå til 1970-tallet. Hva foreslo daværende leder av Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen? Jo, at norske oljeressurser og norske gassressurser skulle selges til utlandet. Det ville vært et gigantisk tap, og vi ville ikke hatt stort å diskutere og bruke tiden vår på her i dag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat