Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Lars Haltbrekken
Lars Haltbrekken
Sosialistisk Venstreparti·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg må si jeg er ganske sjokkert over hvor uansvarlig Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er i denne saken. De tror åpenbart at det å bygge et atomkraftverk er på linje med å bygge en pølsebu. Det er ikke bare å sette opp et atomkraftverk og så tenke at vi håndterer problemene i etterkant. Staten ville måttet planlegge å ta fullstendig ansvar for sikkerheten til norske innbyggere. Det vil selvfølgelig innebære betydelige kostnader for staten og risiko for innbyggerne. Atomkraft krever trygg håndtering av avfallet i mange tusen år, og det må legges til rette for trygg lagring av det. Dette er ikke et spørsmål man kan hurtigbehandle i Stortinget. Kjernekraftutvalget har nylig lagt fram sin rapport. Den er sendt på høring av regjeringen. Det å da skulle vedta en rekke forslag her og nå, før vi har hatt en offentlig debatt om det, før man har fått en stortingsmelding om det, viser manglende respekt for demokratiet. Det er heller ikke ubegrenset med ressurser, penger og arbeidsfolk i Norge, selv om Fremskrittspartiet i forrige sak tror at det er det. Atomkraft er i dag den desidert dyreste kraftkilden som finnes, og det vil selvfølgelig kreve betydelige subsidier. Fremskrittspartiet og Høyre legger nå opp til en betydelig sløsing av skattebetalernes penger. For ett av partiene må jeg si de gjør det igjen – de gjorde det også i forrige sak. I Sverige er det nå satt av over 200 mrd. svenske kroner i subsidier fra staten til atomkraften. Å tro at et land som Norge, som i motsetning til svenskene ikke har kompetanse på atomkraft, skal slippe unna med en billigere regning, kan ikke engang sammenlignes med det å tro på julenissen. Vi har også et uløst problem, vi har radioaktivt avfall fra de to forskningsreaktorene vi hadde i Halden og på Kjeller. Det er anslått at opprydningen bare etter de to små reaktorene kan koste opp mot 50 mrd. kr. Vi vet ikke hvor vi skal gjøre av avfallet. Vi vet ikke hvordan vi skal lagre det, og vi har ikke kommet i gang med den opprydningen. La oss gjøre det først. Jeg ønsker å ta opp forslaget SV er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat