Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad og Trygve Slagsvold Vedum om beredskapslagring av diesel og flybensin (Innst. 295 S (2025–2026), jf. Dokument 8:178 S (2025–2026))
Innlegget
Lars Haltbrekken (SV) [17:59:13] (ordfører for saken): Takk til komiteen for godt arbeid. I en krisesituasjon er det viktig at landets innbyggere har tilgang på energi. I dag er det sånn at drivstoffselskaper som importerer eller produserer 10 000 kubikkmeter eller mer i året av lagringspliktige produkter, er pålagt å lagre drivstoff tilsvarende 20 dagers innenlands forbruk. Dette mener et stort flertall i komiteen at er for lite, og derfor har mange samlet seg om noen viktige forslag. Det er en samlet komité som ber regjeringen gå i dialog med våre nærmeste naboland, f.eks. de nordiske og Storbritannia, om å se på mulighetene for et tettere samarbeid rundt beredskap for produksjon og lagring av drivstoff. Det kan både øke lagrene og sikre at det skjer på en billigst mulig måte. I tillegg ber en samlet komité regjeringen om å vurdere tiltak for å sikre produksjon av diesel og flybensin i Norge, og komme tilbake til Stortinget senest til høsten med forslag om dette, for å sikre den nasjonale beredskapen. Det er også et flertall i komiteen, bestående av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, SV, Senterpartiet, Rødt og Venstre, som ber regjeringen foreslå økte ambisjoner for å styrke lagerkapasiteten av diesel og flydrivstoff i Norge, hvor det skal utredes alternativer for 61 til 90 dagers lagerkapasitet, og at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2027. Jeg vil knytte noen kommentarer til et av SVs forslag i saken, og jeg regner med at de andre partiene vil si noe om sine forslag. Et av SVs forslag, som vi fremmer sammen med Rødt, er å be regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om nødaggregater senest høsten 2026. I dag er det sånn at bensin- og dieselpumpene drives med strøm. Skjer det et strømbrudd, hjelper det lite at man har store lagre med bensin og diesel så lenge man ikke får det ut av pumpen. Man kan tenke seg at når flertallet ikke ønsker å sikre nødaggregat og nødstrøm i situasjoner der strømmen står, bør det gå en oppfordring til landets befolkning om å hamstre sugerør, så de kan få sugd bensin og diesel opp i sine biler. Jeg tar med det opp forslagene SV står bak alene og sammen med andre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat