Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Margret Hagerup
Margret Hagerup
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Margret Hagerup (H) [13:06:55] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke både forslagsstillerne og komiteen for å løfte et viktig spørsmål. Jeg tror de aller fleste av oss har vært møtt av jordmor iallfall minst én gang i livet, og vi er helt avhengige av å møte gode jordmødre for å få en best mulig start. En trygg svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg er avgjørende for den gode starten, og for å lykkes med det må vi ha nok jordmødre med rett kompetanse, gode arbeidsvilkår og mulighet til å stå lenge i yrket. Komiteen er bekymret over dagens bemanningssituasjon og de ansattes arbeidsvilkår, og komiteen erkjenner at det er for mange føde- og barselavdelinger som opplever høyt arbeidspress, og at turnoveren blant jordmødre er for høy. Å ha for få jordmødre over tid vil føre til mindre kontinuitet, større belastning på de ansatte og økt risiko for de fødende. Komiteen er samstemt om at vi må ta i bruk flere sykehus som praksisarenaer for jordmorstudenter, og det er bra, for mangel på praksisplasser er i dag en av de største flaskehalsene for å utdanne flere jordmødre. Her må universiteter, høyskoler og helseforetak samarbeide bedre. Jeg vil så gå inn på Høyres ståsted i denne saken. Høyre mener vi må bygge en helsetjeneste der folk blir værende. Derfor må utdanning, praksis, arbeidsmiljø, ledelse og organisering ses i sammenheng, og vi må både beholde og rekruttere flere jordmødre. Høyre mener det trengs en helhetlig vurdering av jordmorutdanningen, for det er ulike syn i fagmiljøene på spørsmålet om forslaget om en femårig integrert utdanning, og det er gode argumenter på begge sider. Derfor er det klokt å be regjeringen komme tilbake med en samlet vurdering av hvordan utdanningen best kan organiseres for framtiden, der en både ser på praksisordningene og dagens pliktår. Målet må være en utdanning som er faglig solid og attraktiv, som gir nødvendig kompetanse og god praksis, og som gjør at nyutdannede jordmødre har en robust og faglig plattform når de starter i yrket, og ikke minst at de kan bli værende der over tid. Rekruttering og utdanning er viktig, men det er i aller høyeste grad også viktig å beholde de jordmødrene vi allerede har. Mange opplever høyt arbeidspress, små stillinger og lite faglig handlingsrom. Høyre forventer at regjeringen følger opp betydningen av faglig handlingsrom, tydelig ledelse, godt arbeidsmiljø og muligheter for kompetanseutvikling overfor helseforetakene. Vi trenger en organisering som gir jordmødrene mer tid med pasientene og mindre tid på administrative oppgaver, og der hele stillinger, bedre turnusordninger, kompetanseutvikling og gode fagmiljøer er sentrale virkemidler. Det er viktig i oppfølgingen av Helsepersonellplan 2040 at regjeringen kommer tilbake med konkrete tiltak for å utdanne, beholde og rekruttere nødvendig helsepersonell, for å ivareta målet om den beste barselomsorgen vi kan ha. Med det tar jeg opp forslaget Høyre er med på, forslag nr. 4.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat