Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Margret Hagerup
Margret Hagerup
Høyre·Rogaland

SakMøte torsdag den 21. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg vil takke komiteen for en god debatt, og vi skal heldigvis snakke mer om barselomsorgen om noen uker, for vi har flere forslag om dette. En av de store debattene i dag har jo vært utdanningen av jordmødre. Jeg la merke til at da statsråden hadde sitt innlegg, snakket han om Jordmorforbundet NSF, men han nevnte ikke Den norske jordmorforening. Dette er to forbund som organiserer nesten like mange jordmødre, og de står ganske steilt mot hverandre. Så er jeg litt undrende til om helseministeren kjenner til de innvendingene som har kommet fra et samlet utdanningsmiljø. Jeg nevnte at de vil se hvordan en kan sikre en realistisk sammenheng mellom nødvendig sluttkompetanse og tidsrammene for utdanningen, og hvordan en kan øke den samlede utdanningskapasiteten for sykepleiere og jordmor. Det er Oslomet, USN, HVL, NTNU, UIT og UIS som står samlet bak dette innspillet, fordi de mener at jordmoryrket har endret seg fram til det det er i dag, og de mener at det er forsvarlig å se på dette. Statsråden sa i sitt svar til meg at det ikke var belegg for å si at det var utdanningens lengde det kom an på. Dette handler jo ikke om å endre utdanningens lengde, for i dag må en først gå på sykepleie. Det handler om å legge til rette for en utprøving av en femårig pilotering, som Kjersti Toppe også var inne på. Jeg stiller meg litt undrende til at en når pliktåret problematiseres – en sier at det er fordeler og ulemper med de ulike retningene – ikke ønsker å sette seg ned og se hva slags kunnskap en kan få. Når det er to forbund, som organiserer nesten like mange jordmødre, som står så steilt mot hverandre, bør det være vilje til å se på dette. Statens helsetilsyn peker jo med begrunnelse i tilsynserfaringer på de komplekse situasjonene jordmor ofte befinner seg i, og det selvstendige ansvaret en har for å utføre tiltak og involvere leger ved behov. Situasjonen viser hvilken omfattende kompetanse jordmoren må inneha, og det viser hvor viktig både teoridelen og praksisdelen er for å gjøre kandidaten godt nok rustet for oppgavene i helsetjenesten. Det er en ganske klar tilbakemelding fra Statens helsetilsyn. Og Helsedirektoratet gir samme innspill som vi har fått fra alle dem som har utdanning av jordmødre i dag, de peker på at begrenset tilgang til praksisplasser er et hinder, som vi har snakket mye om i dag. Dagens utdanningsmodell gjør at jordmødre først må ha en studieplass på sykepleie, og så forlater de yrket etter kort tid for å bli jordmor. De må også gå tre år på sykepleie, selv om de kanskje har lyst til å bli jordmor i utgangspunktet. Jeg håper at det etter hvert kan være litt vilje til å se på dette, at en tar utdanningsinstitusjonene på alvor, og at en tar alle de foreningene som organiserer jordmødre, på alvor og setter seg ned for å prøve å finne en god løsning. For vi er helt avhengig av å rekruttere jordmødre i framtiden for å lykkes.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat