Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Edvard Askjer, Bent-Joacim Bentzen, Anette Carnarius Elseth og Mari Holm Lønseth om sikkerhet for et nasjonalt avhopperprogram (Innst. 253 S (2025–2026), jf. Dokument 8:95 S (2025–2026))
Innlegget
Den alvorlige og brutale kriminaliteten har fått vokse seg for stor. Trusselen fra kriminelle nettverk har aldri vært større, og vi er nødt til å bruke alle verktøy for å bekjempe denne kriminaliteten. Vi er nødt til å styrke politiet, men vi er også nødt til å forebygge både mer og bedre, og forebyggingen skjer selvfølgelig ikke bare fra politiets side. Den skjer i skole, barnevern og fritidsaktiviteter, med én-til-én-oppfølging av ungdommer som er i faresonen for å begå kriminalitet, for å nevne noen ting. De som har kommet seg inn i kriminalitet, skal vite at det også skal kunne finnes en vei ut av det. Derfor er avhopperprogrammer eller såkalte exitprogrammer viktig. Det gir folk en mulighet å starte et nytt liv uten kriminalitet, med støtte fra andre. Å komme seg ut av en kriminell løpebane kan for noen bety å bryte med egen familie, bryte opp alle relasjoner man kjenner til, og starte et helt nytt og for første gang lovlydig liv. Det er ikke noe som kommer av seg selv. Derfor er det utrolig bra at vi har aktører som KFUK-KFUM og Forandringshuset, som tilbyr støtte og veiledning i en sånn situasjon. Det er også det eneste nasjonale avhopperprogrammet, og på saksordføreren kunne det nesten høres ut som om det var usikkert hvilke resultater de har, men realiteten er at de har god suksessrate for dem som går gjennom programmet. Tilbudet burde ha vært styrket framfor å bli svekket. Derfor er jeg glad for at det er et flertall i Stortinget som nå kommer sammen for å sikre at dette viktige tilbudet skal få fortsette, ved at vi slår fast at det nasjonale tilbudet skal videreføres. Det er også viktig at dette er et ansvar som også staten har. Det er ikke bare kommunen som skal ta ansvar for dette. Oslo kommune kan for eksempel ikke bære ansvaret for å ha avhopperprogram alene. Dette ble også satt i gang da Høyre styrte, og jeg er også glad for at vi nå får på plass et flertall som vil videreføre dette. Dette er en veldig god dag for kriminalitetsbekjempelsen, når et flertall på Stortinget går sammen for å redde dette viktige tilbudet som hjelper mange mennesker ut av kriminalitet, og som kan forhindre framtidig rekruttering.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat