Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Stian Storbukås, Anette Carnarius Elseth, Finn Krokeide, Helge André Njåstad og Jon Engen-Helgheim om å utløse opsjon på tre politihelikoptre (Innst. 293 S (2025–2026), jf. Dokument 8:138 S (2025–2026))
Innlegget
Ved innkjøp av nye politihelikoptre i 2016 ble politiets beredskap vesentlig styrket. Det ble lettere å flytte folk, og helikoptrene er også veldig viktige i søk og redning. Dagens politihelikoptre står på Taraldrud, ikke langt fra her vi står nå, og det er åpenbart en svakhet i det langstrakte landet vi har, at vi ikke har god luftberedskap i resten av landet. Værskillet på fjellet gjør det også krevende å få helikoptrene ut i landet. Det er store avstander, noe som gjør at helikoptrene vi har her på Østlandet, i praksis er utilgjengelige for store deler av befolkningen. Derfor er det bra at vi i dag forhåpentligvis kommer et viktig steg på veien for å styrke beredskapen i resten av landet. Det kan gjøre det mulig å flytte folk, få oversikt og løse oppdrag i større områder. Flere rapporter viser oss at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å kjøpe de nye helikoptrene, og det er viktig at prosessen nå går raskt fram, sånn at man kan komme i gang før opsjonen utløper. Rapporten fra Politidirektoratet, som komiteen har fått tilsendt under behandlingen, anbefaler at den videre oppfølgingen er at det gjennomføres et forprosjekt. Det er et viktig skritt for å utløse opsjonen. Forprosjektet skal f.eks. se på etablering av baser og vurdere personellbehov, for å nevne noe. I tillegg til bedre helikopterkapasitet trengs det også bedre dronekapasitet. Droner kan løse mange oppdrag for politiet og gi god situasjonsforståelse, men droner vil ikke utelukke et behov for helikopter. Jeg vil kort kommentere forslaget til FrP. Jeg har veldig stor forståelse for et ønske om kjapt å utløse denne opsjonen, og det er et ønske jeg deler, men jeg er også veldig opptatt av å ta vare på skattebetalernes penger og vite hva prislappen er, før sjekken skrives ut. Vi er også nødt til å sørge for at politiet har gjort de nødvendige vurderingene av hvor helikoptrene skal være, hvordan de personellmessige behovene er, og hvordan dette skal bygges opp på en god måte. Det er det viktig at vi vet, også for at dette ikke skal gå ut over politiet på andre områder, i andre deler av landet. Jeg vil også bare bemerke at jeg har fått en forståelse av – det kan være at kritikken ikke er korrekt rettet – at Arbeiderpartiet også kan synes at forslaget som Høyre og Senterpartiet står bak, er litt uansvarlig. Til det vil jeg si at dette rett og slett handler om å følge opp en rapport som Arbeiderpartiet selv har bestilt, og gå i gang med de anbefalingene som den rapporten også peker på. Jeg håper at vi kan komme fort i gang med dette. Det handler først og fremst om tryggheten til innbyggerne våre og at vi kan få tatt i bruk helikopter også på Vestlandet, i Trøndelag og i Nord-Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat