Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))
Innlegget
Denne debatten har egentlig vist det jeg og mange andre her i salen mistenkte da vi så alle disse forslagene fra Fremskrittspartiet, som heldigvis ikke får flertall i dag, nemlig at dette er forslag som er blitt laget på et bakrom her på Stortinget, ikke i dialog med næringen, slik vi pleier å gjøre det når vi lager nye rammevilkår for næringen. Jeg husker veldig godt at lederen i Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug, var på Offshore Norges årskonferanse, der hun lanserte nettopp disse forslagene. Man skulle sett reaksjonene i salen. Det var knapt noen som kunne tro sine egne ører. Det er ikke dette næringen ber om. Næringen ber om stabilitet, og den ber om en petroleumsmelding. Det som var fascinerende, var at jeg sto sammen med representanten Sivertsen og flere her, representanten fra Senterpartiet og representanten fra Høyre – skulder til skulder, vi fire partiene – om at nå var det på tide å slutte med å tulle det til i olje- og gasspolitikken, at vi måtte få stabilitet, og at det derfor trengtes en petroleumsmelding. Det skjedde nøyaktig tre uker før Fremskrittspartiet kom med disse forslagene. Jeg skjønner at det er veldig mange som rister på hodet når de ser hvordan Fremskrittspartiet holder på i olje- og gassnæringen. Jeg må bare si at jeg er veldig glad, veldig glad, for at Fremskrittspartiet ikke har styrt olje- og gasspolitikken, for hadde det vært tilfellet, hadde vi for det første ikke hatt noe å snakke om og for det andre ikke hatt en kunnskapsbasert tilnærming. Olje- og gassnæringen har hatt stor tillit i befolkningen, og det tror jeg handler om at vi har greid å finne gode løsninger, vi har gått i dialog, vi har gått ned i lokalsamfunnet, og vi har sørget for sameksistens. Med disse forslagene tar man livet av alt som heter sameksistens. Da blir det enten olje eller fisk, og ikke olje og fisk, som vi har sørget for i dag. Da blir det enten olje eller turisme, og ikke olje og turisme, som vi har sørget for i dag. Nok en gang, og jeg kan ikke få understreket det nok: Jeg er så glad for at ingen av partiene går med på Fremskrittspartiets forsøk på å ødelegge det som har vært en god tilnærming til olje- og gasspolitikken, nemlig at vi har brede forlik og et stort flertall bak olje- og gasspolitikken her på Stortinget. Forhåpentligvis fortsetter det også i tiden som kommer.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat